Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Faktum kvarstår, mina rutor immar igen och gasresponsen försämras med knappen intryckt. Och det stämmer också med texten från journalisten + från VOlvo...
Användarvisningsbild
av iigloo
Och det är en S/V60 du äger som du refererar till eftersom denna forumsdel behandlar modellerna XC60, S/V60?

Edit: Texten du refererar till gäller en tidig DRIVe-modell som journalister har testkört. Om just den modellen sedan är samma som används i massproduktionen är inte så sannolikt.

Sen skriver du Volvo? Volvo är ett ganska stort företag med många instanser.

Läs gärna på i din manual gällande din modell dvs. V70 T4 MY 2012, där det framgår klart och tydligt att knappen sköter start-och stopfunktionen.

Jag tycker min bil går fortare när den är nytvättad, men tror det också är en placeboeffekt :wink:
av perhall
Nu händer det ju saker under modellåret också. När instruktionsboken kom hette 115 hk 6 vxl DRIVE, senare under modellåret D2.

Att det är en V70 spelar mindre roll i sammahanget då det är samma drivlina och ÄT.

Att min gasrespons är segare med DRIVE--intryckt är uppenbart, det är inte placebo och det gäller flera andra bilar också innan ECO-knappen kom.
PH
Användarvisningsbild
av iigloo
Nu är det ju så att manualen som finns online updateras så fort ändringar sker.

Du får fortsätta tro att din knapp har en annan funktion än vad den har. Om det glädjer dig är bara positivt, men du kan inte fortsätta hävda det du gör pga din känsla. Det har inget med fakta att göra. Ring gärna Volvocars och berätta om din nyupptäckt.

Sen får du hålla dig i rätt forumdel när du vill diskutera din bil.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fast det är ju inte helt orimligt att anta att samma knapp gör samma saker på alla modeller som har den iigloo. Jag skulle kunna göra ett accelerationstest på min med och utan om jag orkar någon dag.
Användarvisningsbild
av iigloo
crumpets skrev:Fast det är ju inte helt orimligt att anta att samma knapp gör samma saker på alla modeller som har den iigloo. Jag skulle kunna göra ett accelerationstest på min med om jag orkar någon dag.
Kan ha liknande funktioner det vet inte jag, men det jag menar med fel forumsdel är att många instrument, utrustning och funktioner är lika eller snarlika modeller emellan men då försvinner funktionen med olika forumskategorier. Korspostning så det slår härliga till.

Jag har testat ventilation, farthållare, gasrespons och acceleration med och utan knapp....ingen som helst skillnad. Varit i kontakt med tekniker, kundsupport och verkstadscoacher och alla säger samma. Läst manualer (gamla och nya) och avancerade testförares omdömen...samma resultat. Knappen aktiverar och avaktiverar S/S på S/V60 och inget annat. Om någon person UPPLEVER annat är det just en upplevelse och inte fakta.

Hur det är med S/V60 som är optimerade med Polestar vet jag inte annat än att min knapp hade samma funktion före som efter optimeringen.
av mattish
Min V70 visar inga tendenser till att ändra sig utöver att S/S stängs av när jag trycker på knappen. Den är ju alltid aktiverad vid start och jag gillar det! Det är så skönt att motorn stannar.

ECO+ knappen testade jag och där var det stor skillnad! Framförallt när den lägger ur växeln, varvtalet går ner till tomgång. Passaten har liknande funktion sen något år tillbaka. Gasresponsen och fläktarna justerades också!
Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]