Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joj2
Hallå.

Min V40 2.0T -98 närmar sig 23000 mil och kamremsbyte. Gillar bilen skapligt men det känns orimligt att lägga 6-7000 på en bil som rostar i allt snabbare takt och har ett andrahandsvärde på 5000 spänn! (har iofs just lagt sammanlagt 7000 på ny soppapump och bromscylinder - men det var ju NÖDVÄNDIGT)

Så OM jag helt enkelt struntar i kamremsbyte - hur länge till vågar man hoppas på att remmen håller? Vad är rekordet ni hört talas om och omvänt - vad är den mest kortlivade kamremmen ni stött på?

Den byttes i samband med 12000-mila service som typ var 2006, dvs åtta år sedan. Vågar man åka till Lofoten t&r i sommar eller blir man stående med ventilsallad i fjällvärlden? :-O)
Varför inte göra bytet själv? Då kommer du undan med hälften av det du skrev typ.
Jobbet är inte svårt alls.

Vågar inte gissa på hållbarheten, men med tanke på vad det ställer till med när den går sönder och allt runt i kring, (eventuell bärgare, kanske en natt på hotell om man inte är i närheten av hemmet osv) så kan kostnaden lätt sticka iväg på andra håll samtidigt som motorn är skrot..
Tanken att göra det själv har naturligtvis slagit mig, men enligt Haynes verkar det vara lite välmycket specialverktyg, motorlyftar, demontering mm inblandat för att en ovan mek som undertecknad ska klara av det på rimlig tid under bar himmel... Men det kanske finns enklare sätt än det som Haynes föreslår - tips på lämplig guide mottages tacksamt.

Frågan kvarstår dock - hur många mil utöver 12000-mila-intervallet höll den mest seglivade kamrem ni hört talas om?
(har iofs just lagt sammanlagt 7000 på ny soppapump och bromscylinder - men det var ju NÖDVÄNDIGT)
känns som det va där du skulle sparat pengar å köpt begagnat, 500-1000kr i material..
pumpen bytes på 30min även mor min skulle klara det!
å bronscylindern kunde du lagt 1500 på arbete, hos nån noname-firma
då hade du haft 4-5000 kvar å det hade du nog fått kamremmen bytt för:)
vattenpumpen å spännrulle osv hade du ju åxå kunnat skita i, om du nu tror att bilen är sönderrostad inom 1000mil..
å då spara några kronor till!
Vågar man åka till Lofoten t&r i sommar eller blir man stående med ventilsallad i fjällvärlden?
totalt ovärt och chansa.. åka svinlångt med packning allt, nästan värt å kolla hyrbil isf..
Vill du ha kvar bilen så kollar du vad bytet kostar hos HassansPizzaCykelKlackbarBilverkstad tar.
Vet även att Meka har humana priser jämfört med konkurenterna (Mekonomen).
Jag är en van hemmamekare. Men kamremmen ger jag mig inte på.
Har visserligen köpt en V40 som andrabil nu o lever den till nästa byte så tänkte jag lära mig att byta rem.
Men då är det ändå bara en bil som jag kan köra till skrot utan att gråta.

På din fråga om hur länge den kan hålla så är mitt svar: allt mellan 5 mil till 20 000mil. Intervallerna handlar bara om säkerhet o inte ens de kan man lita på. En rem kan gå även om den bara gått 100 mil om man hittat rätt exemplar o rätt mekaniker för det ;)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!