Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrCooper
Har försökt läsa lite gällande detta men det verkar finnas blandade åsikter så jag ställer frågan där det troligtvis finns mest erfarenhet i ämnet.

Har en bekant som har en v70 '14 utan vinge och tycker att hans bil suger åt sig fruktansvärt mycket smuts på bagageluckan/rutan.
Frågan är huruvida en vinge hjälper till med att hålla smutsen på en lägre nivå? Bildas det luftvirvlar som motverkar bilens baksug?
av Rage
Tyvärr så gör den ingen större nytta med att motverka baksuget och smutsen som sugs upp på rutan. Däremot så ser ju bilen snyggare ut och inte lika avhuggen tycker jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En bra vinge som förbättrar aerodynamilk och väghållning fungerar som en dammsugare och suger upp all skit på bakrutan,

Bild
Bild

Sen finns det ju andra vingar som håller rutan ren, men de försämrar ju aerodynamik och väghållning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
P210 skrev:Ska du ha något som håller rutan ren ska man ha en som "spolar" luft ned runt rutan som gamla 245:or hade:
Bild
Japp, den där osthyveln fungerar perfekt och håller rutan/bakluckan väldigt ren. Däremot försämrar den aerodynamiken och väghållningen genom att bromsa och lyfter upp bakvagnen.

Det är bara att välja vad man är ute efter. :-)

Lastbilarna har samma sak på sidorna. grymt bra på att hålla rent sidorna på hytten.

Bild
av MrCooper
Då anser jag frågan besvarad.
Tack för input. :)

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]