Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70 -03 2.4T där torkarmotor bak har lagt ner.

En ny torkarmotor är påväg och så länge har jag mjukat upp den defekta med lite 5-56 ett par dagar. Armen sitter dock fortfarande stenhårt!? Enligt reparationshandboken så kan man i vissa fall få använda en skruvavdragare. Jag hittade en som låg i garaget men tyvärr uppmärksammade jag aldrig att det satt en liten plast detalj(där spolarvätskan fördelas) vilket gjorde att avdragaren tryckte till detaljen. När jag märkte att det var en plastdetalj tog jag bort den men även där stack det ut en liten koppar detalj. Med skruvdragaren åkte den dock in men tyvärr fick inte skruvdragaren tillräckligt bra grepp för att få av armen.

1. Vilken skruvdragare bör jag använda?

2. Kommer en ny motor med plastdetaljen på center axeln eller måste jag nu köpa en ny sådan också?
Användarvisningsbild
av Perc
Är det spolarmunstycekt du menar?

Spolarmunstycket och skyddskåpan ovanpå är väl mer eller mindre vardag för en reservdelsförsäljare på Volvo. Jag hade lite bråttom med borsten när jag tvättade en gång och hade sönder båda två. Dom fanns i lager hos handlaren och vad jag minns kostade dom inte många pengar. Antar att jag inte är den första som lyckats med den bedriften.

Om avdragaren inte får grepp så borde du väl använda en mindre avdragare och mera våld. ;) Risken finns att du trycker sönder röret för spolarvätskan, och torkaraxeln med för den delen, men det spelar ingen större roll för dom följer ju med den nya torkarmotorn. Den gamla är väl ändå skrot, eller?
av svda
Jag lyckades med en avdragare. Annars verkar muttern kvar som skydd för gängan och att med hjälp av två polygriper som nyps ihop växelvis så att armen vickas loss vara en vanlig metod. Om du kollar på axel och torkararm så inser du säkert enkelt hur polygriperna används.
av snowman
svda skrev:Jag lyckades med en avdragare. Annars verkar muttern kvar som skydd för gängan och att med hjälp av två polygriper som nyps ihop växelvis så att armen vickas loss vara en vanlig metod. Om du kollar på axel och torkararm så inser du säkert enkelt hur polygriperna används.
Helt rätt, muttern kunde användas med fördel, se denna tråden : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 65#p851765

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]