Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av matilda
När jag tog bort ventilerna för att få topplocket planat gick det extremt trögt att dra ur avgasventilerna på cylinder 1 och 2. Det var som mycket seg tjära i ventilstyrningarna. Det var noll i kompression på dessa cylindrar. Ventilerna hade väl inte stängt. Motorn vägrade förstås starta. Det verkar som om kamremmen hade kuggat över 7 kugg när jag försökte starta. Är det möjligt? Den var rätt spänd. Kan det ha orsakats av att jag hällt i 15% gammal bensin för att bli av med den? Motorn gick perfekt 10 mil med denna bensinblandning, men efter 5 timmars uppehåll vägrade den helt att starta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du häller i gammal bensin medans motorn är varm, funkar det om den inte innehåller för mycket vatten. En kall motor "kräver" bensin av god kvalitet. Börja med att hälla i 10% E85, det funkar lika bra som K-Sprit men kostar en "bråkdel". Kolla även om den startar på startgas. Vad gäller ventilerna, har du haft igång motorn efter du satt ihop den? eller började problemen innan du "plockade ner"?
matilda skrev:Det verkar som om kamremmen hade kuggat över 7 kugg när jag försökte starta

Före eller efter du monterat ihop motorn?

Mvh
Lennart
av blådåren
"kamrem hoppat 7 kugg" , "trögt att dra ur ventiler" , låter som en "ventilsallad" i mina öron !?.
av matilda
745:an gick helt perfekt 9 mil, stod stilla 5 timmar. När jag skulle starta den var den helt död. Det hördes när jag körde startmotorn att något var onormalt. Kamremmen måste ha kuggar över 7 kugg när jag körde startmotorn pga att de två avgasventilerna satt fast så att kamaxeln inte gick runt eller gick extremt trögt. Vid startbogseringsförsöket kan ju ventilerna ha tvingats öppna och stannat kvar i öppet läge. På denna motor kan inte ventilerna någonsin komma i kontakt med kolvarna. Medvetet bilval från min sida!
Varför fastnade två ventiler när motorn var stilla i 5 timmar? Motorn har gått 28000 mil och aldrig varit öppnad förut.
av rid54
Det kan ju vara så, att ventilspindlarna segar fast pga avlagringar/beläggningar, som faktiskt kan uppstå med gammalt bränsle. Att de skulle gått så trögt att kamaxeln "stannat" och remmen kuggat över känns lite osannolikt. Det är nog troligare att de öppnats, men att fjädrarna inte orkat stänga = noll komp. Ordenlig rengöring med lämpligt lösningsmedel, nya ventiltätningar och troligen är det inget problem sedan.
av matilda
Åter har min 745-85 strejkat pga kuggad kamrem. Den står 6 kuggar fel. Den ser helt fin ut, är rätt spänd och har gått 800 mil. Bilen gick perfekt i förrgår och idag vägrade den starta. Jag gjorde bara två korta startförsök och öppnade sedan kamremskåpan och såg detta. Detta kan jag inte alls förstå. Hjälp mig!
Användarvisningsbild
av lennarte
matilda skrev:Åter har min 745-85 strejkat pga kuggad kamrem. Den står 6 kuggar fel.
Hur kollar du att den står 6 kuggar fel ? Du kan bara kolla märkningarna på remmen när du monterar remmen. Ska du kolla om remmen har kuggat måste du kolla mot märkningarna på på remskivan/kamkåpan, 0-strecket och märket på kamaxeln/kamkåpan, punkterna mot varandra. Strecken på remmen stämmer bara en gång, när du montera den. Om kamhjulet står fel trots att remmen är sträckt, kan det vara stiftet/kilen mellan hjulet och kamaxeln som gått sönder. När märket på kugghjulet på kamaxeln står mot märket på kåpan ska dom 2 första nockarna på kamaxeln peka åt varsitt håll i c:a 45° vinkel.

Mvh
Lennart
av Malmstroem
Snurrar du runt motorn tillräckligt många varv så kommer märkningen till slut att hamna rätt. Det kan ta ett tag, men som novis kändes det bättre att sätta dit den nya remmen med markeringarna på precis samma ställe som den gamla.
Användarvisningsbild
av lennarte
Malmstroem skrev:men som novis kändes det bättre att sätta dit den nya remmen med markeringarna på precis samma ställe som den gamla.
Då är det väldigt lätt att få remmen fel. Dels vet man inte om den gamla remmen hoppat en kugg, sedan har den gamla remmen "sträkt sig" så det kan bli svårt att avgöra vilken av kuggarna som var den rätta. Dels är det väldigt lätt att hjulet till oljepumpen "rubbar sig", Nu spelar detta ingen roll på 740 med fördelaren bak på toppen, men på tidigare 740 och alla 240 som har fördelaren i motorblocket gör det stor skillnad. Dels kan kamaxeln "röra sig" när man tar bort remmen i något annat läge än "0-läget". Dels är oftast märkena på gamla remmen bortnötta av spännrullen så man ser dom inte, skulle dom vara tydliga, behöver du droligen inte byta remmen. Så summan av det hela, kolla alltid att motorn är "nollad" om inta annat så för sökerhets skull. Och kom ihåg att vrider du runt motorn ett varv så stämmer inte märkena på remmem längre utan det är märkena på blocket och topplocket som gäller

Mvh
Lennart
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]