Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Varje topplock är linehonat ihop med övre kamaxelkåpan på plats ihoppressad med rätt moment.
Dom två är ALLTID ett par.
Varje lock/topp är unikt och är således inte gjora för att vara likadana.

Plockar man på måfå ihop övre kamkåpa med en topp brukar det sluta med en skuren topp, lagerspelen blir för tajta eller rentav förskjutna lagerlägen. Några få *lyckliga* får ett jäkla oljud när kamaxeln glappar istället.
Några enstaka har också slipat o filat för att få ihop det.
Antingen hör halvorna ihop eller så får man se toppen som en reservdelstopp.
roh66 skrev:Hej!
Ta reda på orsaken till felet innan du monterar dit toppen.
Det behöver ju inte va som jag skrev i början på tråden.
Onödigt med extra jobb nu när du ska dit med nyrenoverad topp.

Mvh.R.
Jag har ingen aning vad det är för fel. Men det är absolut kocksat vid oljeavskiljaren och dess ingång/utgång.
Om du kollar http://www.danielmartenssons.wordpress.com så har jag lagt upp massvis med bilder.

Dessutom så är det ett läckage vid en S-slang som sitter på oljeavskiljaren.
Hej!
Mycket bilder var det! :) Jag er ingen expert det ska sägas.
Det blir ju omöjligt på bild få nån riktig klarhet i varför det är just på
1 och 2 cylinder som ventilerna är skadat. Har du plockat loss nån av dem skadade
ventilerna? En bild på en av dem skulle va kul å se.
Roligt å följa "projektet" felorsaken dyker väl upp så småningom. :wink:

Mvh.R.
av *pettson*
Jag gissar.. Höjt laddtryck och ingen programvara. Det bör kunna vara en stark teori. Det blir inte bra att höja laddtrycket utan att bilen varken kompenserar med bränsle eller tändning. Det blir konstig avgastemp då.
av *pettson*
Jag gissar.. Höjt laddtryck och ingen programvara. Det bör kunna vara en stark teori. Det blir inte bra att höja laddtrycket utan att bilen kompenserar med bränsle eller tändning. Det blir konstig avgastemp då. Sen går en liten flisa, sen kyls inte ventilen som den ska och så är det bara att räkna ner innan det blir ett rejält haveri.
av *pettson*
Fungerar motorn otrimmad som den är tänkt är den typen av skada mer eller mindre omöjlig utan att man med berått mod pressar bilen på ett sådant sätt att den spikar vilt.
Men då hade det också synts märken i toppens förbränningsutrymme.
Så det är en HÖG sannolikhet att den varit snåltrimmad.
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]