Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det ska gå fint med 2.8 i 50-profil. Jag har 3.0 i 45-profil. Lite stötigt på dåliga vägar men jag sparar lite soppa och kör ändå mest på motorväg där det är rätt få potthål. :)

Lägger du stor vikt vid komfort funkar det nog med 2.5 också, men jag skulle inte gå lägre.

Kolla också bultarna.. så att de inte sitter löst på nått däck!! Det ska man ju göra efter några mil... lätt att glömma. :)
av Pnjk
Fick svar från säljaren nu.
Dem skrev såhär, är det något som stämmer ?

Huggen beror på att när man lägger större hjul med bredare dimension så får servon jobba hårdare och då kan dessa fenomen uppkomma.
Får samma symptom på min privata v70 när jag lägger på sommarhjulen.
Har precis som dig 17" på.
Ang luft tryck så ska du ha 2,7-2,8 för att få rätt slitage på däcken.
Så huggen beror på den ökade bredden på däcken vilket medför att servon får jobba mer för att bibehålla smidigheten i styrningen.
Men kolla även att du har rätt nivå på servo vätskan då det också kan påverka.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jag har heller aldrig märkt att det hugger i styrningen med mina 245/40 R18, om du inte med "hugg" menar att det blir mer spårningskänsligt med bredare däck...... för det blir det i alla fall på vår bil.
Det här med däcktrycket; om det ska vara 2.7 eller tom mer som många däckverkstäder rekommenderar, varför skriver då Volvo att mina däck ska ha 2,3/2,1 eller 2,6 (ECO)? Jag förstår verkligen inte varför fabriksrekommendationerna skiljer sig så mycket från däckverkstädernas?! :shock:
"Outside" på ett däck ska väl vara på utsidan när det är monterat på fälgen men sedan kan man väl skifta däcken hur man vill.....eller?
Användarvisningsbild
av EjS
Det är däcket som är sönder. Har haft det på jättemånga däck, specielt Michelin.

Ibland går ståltråden i däcket sönder och du får de symptom som du beskriver.

Händer oftare här i Danmark för att vi saltar så mycket, om däcket då sprickar får du korrosion i däckets ståltråd direkt och det
Känns som vibrationer.

En kunnig däckaffär kan altid hitta ett sånt fel.
av JohnB
Däckmärkningen Inside / Outside är som sagt enbart till för att däckverkstan ska veta hur däcket ska monteras på fälgen. Däckets yttersida är styvare för att bättre hantera påfrestningen vid kruvtagning i högre hastigheter. Så är ett av däcken märkt med inside synligt när du har det monterat på bilen så är däcket felvänt på fälgen och måste läggas om så att det ligger rätt. Huggande styrning pga breda däck låter som BS i mina öron. 225/50R17 är ju original dimension iaf på min S80 så det ska inte hugga något. Gällande olika fabrikat av däck så är det helt OK. Det jag skulle göra i ditt fall är att ta ett vanligt måttband och mäta så att rullomkretsen är hyffsat lika på samma axel för om det avviker för mycket kan man få skumma ABS eller ESP problem. Det är heller inte nyttigt för diffen om du har för stor avvikelse i rullomkretsen på drivande axlar. När det gäller lufttryck kan du gå upp till 3 bar i kalltryck utan någon fara. Däcken är ju märkta med maxtryck i kpa och så länge man inte överskrider det är det bara att pumpa på. Speciellt bredare däck kan få ett dike i mitten efter ett tag och det beror oftast på ett för lågt lufttryck då mitten av däcket överhettas och slits snabbare. Jag har provat detta själv efter tips från min däckhandlare och sedan jag började köra med minst 2.8 bar i däcken har jag haft ett jämnt slitage över hela körbanan på däcken. Jag vet att just detta med höga lufttryck är en öm punkt för många så jag säger inte att det funkar för alla men jag har legat strax under däckets maxtryck på några uppsättningar däck nu och det funkar för mig. Det blir som sagt lite stötigare men man sparar lite soppa om än inte mycket.

/John
av Pnjk
Nu har jag snackat med en däckfirma och han trodde inte det lät som att däcken behövde balanseras.
Han trodde mer på att det behövdes en hjulinställning.

Och att det blev mer märkbart när jag satte på bredare däck när jag bytte från vinterdäcken.
Kosta närmare 1000 kr att görs detta...

Vad tror ni skulle en framvagnsinställnig kunna hjälpa.
Ska tillägga att den drar inte snett och ser inte ut på däcken som att dem slits snett heller.

Svart att förklara hur bilen beter sig men det låter nog allvarligare än det är när jag skriver att det hugger.
Snarare hackar eller hoppar i ratten lite
av JohnB
Om jag förstått rätt så hugger/hoppar det i ratten när du svänger medan du kör och inte om du står still och "torrsvänger"? Är det samma hugg vid både höger och vänstersväng? Om det även är vid stillastående så är det inget fel på däcken men sker det under färd kan det ju vara snedslitna klackar på ytterkanten av slitbanan som gör att det hoppar/vibrerar mera när du svänger. Testa att växla hjulen mellan fram och bakaxel och mellan höger och vänster med så att samtliga hjul suttit på samtliga positioner. Upplever du problemet med ryck i ratten alla gånger så borde du kunna utesluta däcken då sannolikheten att det är samma fel på alla 4 borde vara ganska liten. Däckverkstaden borde för en rimlig peng kunna hjälpa dig att sätta upp däcken i balanseringsmaskinen och snurra dom där för att kunna utesluta ifall däcken är ovala/obalanserade/skeva fälgar och cordbrott eller andra liknande fel.

/John
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]