Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gammelvolvo
Hej!
Jag är ny här på forumet! Hoppas hitta nån vänlig själ som kan ge råd! På min Volvo lyser varningslampan för helljuset, lite när den vill!
Har hört att det är dyrt att laga. Man kan visst få byta hela instrumentet ...
Vad göra?

Hälsningar
Torsten
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Jag svarar lite mer utförligt i EM! Skulle behöva veta vad du har för bil och årsmodell ! De hela lite kort är att man plockar ur hela instrument (jätte simpelt , annars hade ja själv inte vågat mig på det) och värmer på en av lödpunkterna som är dålig . De finns jätte bra bilder på hela förloppet i en av forumstrådarna, prova sök på helljusindikator ! Mvh Mikael
av gammelvolvo
Tack alla!
Kunde inte drömma om att få så många tips på så kort tid! Jag glömde berätta att jag har en S60, årsmodell 02, som gått 20000 mil utan större problem, tills nu!
Mikaels inlägg har säkert gjort en massa ledsna volvoägare glada!
Det är värt att fira, kanske med en öl eller två!
Torsten
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
De här var tillvägagångssättet på min Volvo S80-02 för att åtgärda problemet med felande helljusindikator . Om det är fel eller inte kan jag inte svara på men det funkade för mig. Lycka till!

Jag började med att göra bilen strömlös!

Jag lossade dessa först, Torx storlek 25.
Bild

När det var gjort drog jag fram kåpan som syns härunder , den täcker en del av ratten men det är bara att ta av den förhand, inga konstigheter.
Bild

När det är gjort ser du att kombiinstrumentet sitter med 2st Torx storlek 25 på vardera sida, bara att skruva ur!
Bild

När skruvarna var ur vek jag instrumentet framåt , sänkte ratten och tråcklade ut det, simpelt!
Bild

Den kontakten sitter i bak på instrumentet i mitten, bara att koppla ur och dra ut hela instrumentet!
Bild

Efter det tog jag in instrumentet och skruvade bort dessa skruvar som är några stycken som håller den vita kåpan på plats med vanlig stjärnmejsel!
Bild

Jag lyfte bort den vita kåpan, sedan var det bara lyfta av kretskortet, simpelt!
Bild

Sedan vände jag på kretskortet så jag hade "displayen" emot mig om du förstår. Har ringat in vart man sedan ska värma på med lödpenna. De kan vara bra att ha ett förstoringsglas och en SPETSIG lödpenna
Bild

Skrapa bort den tunna silikonfilmen försiktigt, jag tror det är stift 3-4-5 (någon av dem) som ska värmas/smälta precis.
Bild

Montera i omvänd ordning. Voila, de funkar!
Bild

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]