Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Andra tankningen idag. Första tanken helt körd i minusgrader med värmare innan varje morgonkörning och kanske 50% av eftermiddagarna. Totalt: 7,0. Andra tanken körd minusgrader endast en dag, men värmaren i autoläge så den går första kilometrarna. Totalt: 6,11. Färddatorn sade 5,9 första tanken och 5,5 andra. Borde med lätthet kunna glida ner mot 5,5-sträcket när autovärmaren aldrig/sällan går när det blir varmare tror jag :)
Imorgon blir första "långresan". Snabbtur till landstället med totalt ca 70 mil motorväg/landsväg under helgen. Ska bli intressant att se vad facit blir på det!
Användarvisningsbild
av crumpets
Facit från helgens värmlandstripp: 5,18l/100km uppmätt vid pump. 5,00 enligt färddatorn, men då gick värmaren vid två starter vilket borde dragit ca 1l extra soppa. Totalt förbrukade vi ca 31 liter så jag är extremt nöjd med exaktheten på färddatorn! Och förbrukningen! Jag snålkörde inte totalt med tokkörde inte heller. Höll helt enkelt skyltad hastighet, farthållare på hela tiden.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är farthållare det mest ekonomiska? Jag använder den själv nästa jämt, men någonstans läste jag att det inte var optimalt om mam ville snålköra.
av Wachtel
Det beror väl på hur duktig man är på att köra jämnt utan. Jag använder farthållaren hela tiden, tom på kortare 50 sträckor och liknande för att inte riskera att köra för fort.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag verkar vara en av få som verkligen inte kan vänja mig vid farthållaren. Brukar passa på att "pröva" på mina långresor Sthlm->Skövde á 35 mil men nej, det känns mest obehagligt. Jag vill ha mer kontroll själv.

Crumpets, vad körde du för bil innan och vad hade du för förbrukning där?
Användarvisningsbild
av mxjolle
SvenB skrev:Är farthållare det mest ekonomiska? Jag använder den själv nästa jämt, men någonstans läste jag att det inte var optimalt om mam ville snålköra.
Mest ekonomiska är att utnyttja backarna, både nedför och uppför. Kör du med farthållaren hela tiden så fokuserar den på att hålla en jämn hastighet vilket medför att när man börjar inleda stigningen i backen så gasar bilen mer för att bibehålla samma hastighet. Det borde ju ger mer kostnad att accelerera i backen än att accelerera innan backen
Användarvisningsbild
av crumpets
Det stämmer att farthållare alls inte är mest ekonomiskt! Bäst är såklart att ligga och köra inom ett hastighetsintervall. Låg cruising speed, högre i nedförsbacke och sedan rulla ut ner till sin konstantfart efter och lägre hastighet i uppförsbacke. Jag tog med det som en kul grej, att bilen kunde gå så snålt utan att jag ens orkat snålköra!
Köper man idag en Scania med ecolution går farthållaren bara att ställa in på högst 85km/h, och den droppar ner till ca80 i motlut och 90 i medlut, av denna anledning. Sparar grymt med soppa!

grillchips: 960:n gjorde samma resa på prick 1l/mil. Aldrig nånsin under, utan lite över typ 10,1. Hondan kunde göra resan på ca 0,65. Då var det dock ingen farthållare på den. F.ö. är adaptiv farthållare med inställt långt säkerhetsavstånd inte irriterande alls att köra med :) Det dryga med farthållare är ju i vanliga fall att andra bilister sällan kör lika exakt hastighet som du. (Tycker jag!)
av Wachtel
Tycker det är svårt att minska hastigheten i uppförsbackar i dagens trafikrytm, det blir bara på småvägar när man är lite mer för sig själv. På landsvägarna är det enklare att hålla samma.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det ingår tydligen inte domkraft med bilarna längre så jag tänkte låta verkstad byta till sommarhjulen. Funderar på att sänka bilen i samma veva. Eibachs "lillsänkning" 30mm runtom kostar ju bara 2500 spänn rekommenderat pris. Vad tror ni om det? Den är rätt hög och svampig(trots att det var "dynamiskt chassi" :() orginal så lite lägre och lite hårdare skulle sitta som gjutet tror jag.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har Eibach Pro 25mm till min, ångrar mig inte en sekund. Visst tappar man lite av komforten men bilen i övrigt är så skön att köra att jag kan leva med det, helt annan bil i kurvor och högre hastigheter!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 31

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]