Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
BlåVolvo skrev: Värt att nämna är att jag har en B230FK, och vad jag läst så är motorerna som slutar på K mkt känsliga vad gäller ventilerna - vad det nu innebär för min del vet jag ej.
Det är fråga om att när en kolv är i sitt översta läge, så kan ingen ventil i den cylindern vara öppen, för då tar kolven i ventilen och något går sönder. Kamaxeln, som styr ventilerna, måste alltså vara precis i rätt "takt", så att ventilerna hinner stänga innan kolven når sitt översta läge. Olika motorer är olika känsliga (det finns olika mycket "spelrum"). På många äldre motorer är det ingen risk alls, på vissa är det väldigt kinkigt. Går remmen av och kamaxeln stannar, kommer troligen något elände att hända. Om man försöket sätta ihop motorn utan att vevaxeln och kamaxeln inbördes är i vettiga lägen blir det också problem.
av Rådlös
Njaeeeääää! Här måste vi reda ut begreppen lite. Den motorn som inte klarade ett kamremsbrott hette B230K. K i detta fallet står nog för Karburator. (Så tolkar jag det) Och det är ju utrikiska för förgasare.
Din motor heter B230FK. Femte tecknet F betyder bränsleinsprutning och lambdastyrd katalysatorrening. Sjätte tecknet, här K betyder Lättrycksturbo. Så du kan lugnt "sova gott om natten".
Användarvisningsbild
av lennarte
BlåVolvo skrev:Värt att nämna är att jag har en B230FK, och vad jag läst så är motorerna som slutar på K mkt känsliga vad gäller ventilerna - vad det nu innebär för min del vet jag ej.
Vad "K" står för i B230K vet inte jag heller men den motorn har en annorlunda konstruktion. Den har förbränningsrummet i kolven (som en gammal förkammardiesel). Topplocket är (i princip) helt plant i stället för (som ex. din motor) som har förbränningsrummet i topplocket och har då c:a 10mm "tillgodo" (= lyfthöjden på ventilerna). Din motor har en överliggande kamaxel, så ventilerna öppnar rakt ner. På min motor (B234F) liksom alla Volvo efter B230 motorn har två överliggande kamaxlar och ventilerna öppnar "snett neråt" och förbränningsrummet är "sfäriskt" vilket gör att kanten på ventilen ligger (när den är stängd) lika nära som på "K" motorn, fast "min" motor inte heter "K". Det gör att bytesintervallen på kamremmen är betydligt kortare på dessa motorer än på B230 "F", "FD", "FK", "FT" o.s.v. Om remmen "går av" medan du kör med "min" blir motorn skrot (blir för dyrt att reparera), medans det på "din" motor inte händer något mer än att den stannar.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
Tack för svar alla.

Vidare...

I bilden nedan så är det en kille som på detta sätt nollar motorn genom att vrida på vevaxeln "B" . Kan man behöva snurra många varv på vevaxeln för att motorn skall nollas? ..eller är det max två varv på vevaxeln för att "A" och "B" skall ligga i rätt läge ? Jag vill minnas jag läste att det går 2 vevaxelvarv på ett kamaxelvarv - men om ej så kanske jag kan få markeringarna att lira om jag snurrar vevaxeln några varv till.

Fråga två, för att lossa drevet "C" , måste man även här ha specialknep/verktyg eller går det med att "stoppa" in skruvmejsel genom drevet o låsa hjulet? ..tyckte jag såg det på en bild.
Bilagor
1ebb.jpg
1ebb.jpg (116.72 KiB) Visad 364 gånger
1eb.jpg
1eb.jpg (115.95 KiB) Visad 384 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
BlåVolvo skrev:Kan man behöva snurra många varv på vevaxeln för att motorn skall nollas
När "strecken" på remskivan "C" stämmer med "0" på kåpan är kolv "1" och "4" vid övre "dödpunkten", alltså dom vänder och börjar "gå neråt" igen. Då står antingen kolv "1" eller "4" i "tändläge. Det ser du på kamaxeln, om märket på kugghjulet (kamaxeln) visar mot märket (på kåpan bakom kugghjulet), då står motorn "0". Pekar märket på kugghjulet nedåt, vrider du remskivan (vevaxeln) ett varv till så kommer märkena på remskivan tillbaka till "0" och märket på kamaxelns kugghjul "pekar" uppåt mot märket kåpan bakom kugghjulet.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
lennarte skrev:
BlåVolvo skrev:Kan man behöva snurra många varv på vevaxeln för att motorn skall nollas
När "strecken" på remskivan "C" stämmer med "0" på kåpan är kolv "1" och "4" vid övre "dödpunkten", alltså dom vänder och börjar "gå neråt" igen. Då står antingen kolv "1" eller "4" i "tändläge. Det ser du på kamaxeln, om märket på kugghjulet (kamaxeln) visar mot märket (på kåpan bakom kugghjulet), då står motorn "0". Pekar märket på kugghjulet nedåt, vrider du remskivan (vevaxeln) ett varv till så kommer märkena på remskivan tillbaka till "0" och märket på kamaxelns kugghjul "pekar" uppåt mot märket kåpan bakom kugghjulet.

Mvh
Lennart

Besviken jag blir, detta kan bara betyda att den klåparverkstad som bytta kamrem på min bil för några månader sedan gjorde fel!! När kamaxeln står i "Noll-läge" så står vevaxelskivan typ kl 14, dvs inte kl 12 som den borde. Det kanske går att köra bilen på detta sätt utan att man direkt märker något. Då måste jag justera denna tabbe som verkstaden gjorde, och jag som inte har specialverktygen att lossa remskivan på vevaxeln! Då kommer jag åka tillbaka till verkstaden o knäppa dem på näsan! :-(O)
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Nu ska man inte ha för bråttom rem skivan kan ju ha vridit sig då den är tvådelad med gummi emellan och då stämmer ju inte märket, Vad man kan göra är att skruva ur första tändstiftet och med något känna när kolven är högst uppe då är man vid 0° sen kan man ju justera kamremen på kamaxeln och vrida lite så att det stämmer så man behöver inte demontera remskivan.
Användarvisningsbild
av lennarte
BlåVolvo skrev:När kamaxeln står i "Noll-läge" så står vevaxelskivan typ kl 14, dvs inte kl 12
Du tänker väl på att "0" på kamaxeln inte är rakt upp (kl12) utan snarare kl11 och samma med märket på drevet på vevaxeln. Remskivan däremot ska "0" vara kl12 (ungefär). Om du tittar på bilderna tidigare i tråden så ser du att du får "lägga över" remmen på vevaxeldrevet för det ska stämma. Då ska remmen vara monterad på kamaxeln, drevet för oljepump och passas in på vevaxeldrevet innan du lägger den på sträckaren.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Nu ska man inte ha för bråttom rem skivan kan ju ha vridit sig då den är tvådelad med gummi emellan och då stämmer ju inte märket, Vad man kan göra är att skruva ur första tändstiftet och med något känna när kolven är högst uppe då är man vid 0° sen kan man ju justera kamremen på kamaxeln och vrida lite så att det stämmer så man behöver inte demontera remskivan.
Såg att du skrivit under tiden jag höll på att skriva. Sitter på jobbet så det kan ta tid att skriva färdigt.
Det med remskivan som "delad sig" råkade jag ut för, det tog lite tid att "reda ut". Märket på remskivan behöver man inte för att "få ihop" det det finns ett märke på blocket som ska stämma med märket på vevaxeldrevet som är mer exakt. Annars räcker det med märkena på kamremmen för att få ihop det.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
SA4AQS skrev:Nu ska man inte ha för bråttom rem skivan kan ju ha vridit sig då den är tvådelad med gummi emellan och då stämmer ju inte märket, Vad man kan göra är att skruva ur första tändstiftet och med något känna när kolven är högst uppe då är man vid 0° sen kan man ju justera kamremen på kamaxeln och vrida lite så att det stämmer så man behöver inte demontera remskivan.
Tack! Bra info som jag inte kände till! Detta kan förklara "felet" med remskivan. Ska också testa detta med att lossa tändstift nummer !
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]