Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kulan
Hej. Någon vänlig själ som vet hur man får bort låsbara hjulbultarna utan "nyckel" (nya sortens låsbara bultar). Tror ni att det kan funka med Biltemas koniska hylsor?

Mvh.. Peter
Användarvisningsbild
av SvenB
Försöka duger. Annars får du åka till en däcksverkstad.
Användarvisningsbild
av börne
Har inte sett Biltemas, men det finns ju inte mycket plats runt om ifall du har alufälg. Dessutom snurrar ju yttersta biten på låsskruven just för att försvåra sånt.

Just nyckeln till dom låsbara hjulskruvarna är jag ytterst noggrann med att den hamnar där den ska igen... blir så mycket extra jobb annars :(

Hoppas du lyckas, jag hade nog åkt till Volvo eller lämplig däckkedja som har bättre grejor.

Såhär skriver Volvo.

Obs!
Om en låsbar mutter av någon anledning ej går att lossa måste den skäras sönder. På grund av mutterns höga säkerhetsnivå är detta den enda servicelösning som rekommenderas

Reservnyckel går ej att beställa, istället rekommenderas ny sats med låsbara muttrar om kunden har förlorat sin nyckel
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Tycker det är dåligt att man inte får två nycklar eller kan beställa en extra , har beställt extra till dom senaste bilarna för att ha extranyckel hemma.
Användarvisningsbild
av daSea
Beror på vilken typ av låsbara hjulmuttrar du har. Till den äldre varianten fick man med ett litet dokument med en kod så kunde man på deras hemsida wheellockkeys.com beställa hem en ny för några euro... tror det var ca 150:- totalt med frakt. Jag drog sönder min adapter på sista hjulet förra våren när sommardäcken skulle på... beställde hem en ny men drog sönder den också... fick då lämna in den på Volvo så de fick bruka det våld nöden krävde... kostade några hundra och två fula små märken/repor på vinterfälgen... men av kom hjulet. Nu kör jag utan låsbara hjulmuttrar! Jag hade den lite äldre varianten med runt huvud och utfräst spår i blomform. De nyare ser lite annorlunda ut och det är kanske de man inte kan beställa ny adapter till...
av Malmstroem
Nyare Volvo har låsnycklar som träs över skallen på hjulskruven.

Större Volvohandlare brukar ha en "verkstadsuppsättning" av hjulnycklar. Det är inte så fasligt många, så för att se till att inte obehöriga skaffar sig en komplett uppsättning säljs inte hjulnycklarna separat.

Jag har tappat bort min hjulnyckel, varit in till Bilia i Haga Norra och fått låsskruvarna utskruvade.

Lyckligtvis hade jag kvar originalskruvarna och drog dit dem istället. Om jag även fortsättningsvis ville ha låsskruvar var det bara att köpa ett nytt komplett sett. Nyckeln säljs ej separat.

Naturligtvis så hittade jag nyckeln när jag sedan kom hem. Men jag har inte skruvat dit låsskruvarna igen, utan kör nu bara med saker som jag enkelt kan få loss vid behov.

Så nu ligger låsskruvar och nyckel i garaget för att skickas med bilen den dag jag säljer den. Förhoppningsvis låter även den nya ägaren bli att skruva dit dem. Hjullås skapar i mitt tycke mer problem än de löser.
Användarvisningsbild
av apersson850
I min bil finns det en lite urgröpning i cellplasten som hjulverktygen ligger i, under golvet i bagagerummet, där hjulnyckeln får plats och sitter kvar. Så man vet var man har den, om man nu vill använda den.
Användarvisningsbild
av SvenB
I min bil också. Där ligger förutom hjulnyckeln även adaptern, 13 pol till 7 pol, för släpvagnselen. Även nyckeln till dragkroken ligger där under. Dessa "prylar" finner jag ingen anledning till att de skall lämna bilen.
av mattish
SvenB skrev:I min bil också. Där ligger förutom hjulnyckeln även adaptern, 13 pol till 7 pol, för släpvagnselen. Även nyckeln till dragkroken ligger där under. Dessa "prylar" finner jag ingen anledning till att de skall lämna bilen.
Den sitter väl alltid i :P

Jag har min adapter mellan stolarna. Jobbigt att behöva tömma bagaget vid en ev. punktering..
Användarvisningsbild
av SvenB
mattish skrev: Den sitter väl alltid i :P
Jag har min adapter mellan stolarna. Jobbigt att behöva tömma bagaget vid en ev. punktering..
Nej adaptern sitter inte alltid i. Dels så kör jag inte ofta släp som har 7 polig kontakt, dels tror jag inte täckluckan går att sätta på med adaptern kvar. Hjulnyckeln är väl inte det enda du behöver vid punktering? Du har väl reservhjul/punkteringssats under bagagerumsgolvet också liksom domkraft :shock:
Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]