Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chilimannen
Hej!

Jag har fått ett kvittrande ljud från fläkten. Detta ljud uppkommer efter 5 min körning.
Släpper jag på gasen upphör kvittrande gasar jag kommer det tillbaka vid gaspådrag släpper slutar.
Sätter jag fläkten på manuellt läge i hastighet 4 och mer så försvinner kvittrande oavsett om man gasar eller ej.
Har jag neutrala i (automat) och fläkten på auto så kan jag gasa utan att det börjar kvittra frångå fläkten. Lägger i drive och kör kvittrar.

Vad kan det vara?
av jimbomas
Lagret i kupefläkten som är kasst troligen. Hade samma fel på min v70, bytte fläkten och det är tyst igen. Kostar ca 1000 kr på skruvat.se. Köpte min på skroten för 400.

Du kan säkert prova att smörja upp den men troligen kommer ljudet igen och det är lite bök att plocka ur den så jag bytte direkt.
av Johnnie
Jag sprayade in CRC multilube i lagrena på min fläkt som kvittrade för 1,5 år sedan och kört 1600 mil hittills utan några missljud. :D
Användarvisningsbild
av Dede
Jag hade samma problem på min V70.
Plockade loss den och chansade på att smörja lagren. Höll i ca 5000 mil sen började den kvittra igen.
Smorde igen och nu 1000 mil senare så är den fortfarande tyst. Får väl se om det återkommer men gissar att jag kör samma taktik igen.
Användarvisningsbild
av Perc
Om man inte tycker det är jättekul att byta kupefläkt på en P2-volvo (jag tycker inte det) så skulle jag inte rekommendera att man börjar krångla med att smörja. Kupéfläktar är slitdelar, bara att byta och köra vidare. :)

Vet dock inte hur det ser ut på XC90, kanske enklare där i och med att allt är lite större än på en V70 som jag hade?

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]