Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvobaggen
RoHS direktivet er noe skikkelig dritt for oss vanlige forbrukere. Brukte 37/63 bly-tinn lodding da jeg fikset abs-boksen min for 3 år siden. Har fungert utmerket etter at dette ble gjort. Kommer aldri til å bruke RoHS loddetinn.

En interessant artikkel det er verdt å lese:
http://www.aviationtoday.com/av/commerc ... zgqw_mSwYk

Innen miltærteknologi, sykehus, telekommunikasjon og andre kritiske applikasjoner er det unntak for RoHS. Sivile og ikke-kritiske elektronikkprodukter må bruke RoHS-loddetinn, og vil dermed gå i stykker tidligere enn nødvendig fordi man ikke lenger bruker bly.

En annen interessant forumtråd(radio)
http://www.eham.net/ehamforum/smf/index ... ic=40203.0

NASA regner med at RoHS loddetinn vil vare maksimalt 10 år. Tviler på at vi vil se moderne biler vare like lenge som de gamle når de er fullpakket med dårlig sammensatt elektronikk.
av Mattson
Jag ska ta å prova å öppna min styrbox å löda den om ja hittar nått fel. Mitt problem är att verkstaden inte får längre kontakt med styrboxen när dom pluggar in datan. Dom fick kontakt några månader tidigare med styrboxen men inte längre. De blir att öppna styrboxen å titta. Löda är inget hinder då ja gjort sånt ett flertal gånger. Tackar för tipsen. Ingen som har bilder på var å hur jag får loss styrboxen på 855 96:a?tackar
av pelle1963
Mattson skrev:Jag ska ta å prova å öppna min styrbox å löda den om ja hittar nått fel. Mitt problem är att verkstaden inte får längre kontakt med styrboxen när dom pluggar in datan. Dom fick kontakt några månader tidigare med styrboxen men inte längre. De blir att öppna styrboxen å titta. Löda är inget hinder då ja gjort sånt ett flertal gånger. Tackar för tipsen. Ingen som har bilder på var å hur jag får loss styrboxen på 855 96:a?tackar
Jag vill inte riktig "varna" dig, men ge lite goda råd. Styrboxen måste sågas upp utmed tätningen med stor försiktighet, med säker hand och bra verktyg. Kretskortet ligger väldigt nära kanten och det är lätt hänt att man skadar det när man tar sig igenom. Sen är lödningen inget större problem när man väl är igenom. Elektronik och fukt är ingen vidare bra kombination och därför måste man täta boxen grundligt när den sätts ihop. Det finns bra tips på detta forum, så läs på och följ instruktionerna. Kom till sist ihåg att ingen firma som lagar dessa boxar tar emot en öppnad box om man misslyckas med sitt uppdrag. {:-O

Edit: Jo, sitter denna box då? Om du kikar vid förarsidan i precis bredvid fjäderbenet i motorrummet. Kolla sen huvudbromscylindern under. Du måste ta bort lite slangar som förvärmningen (blank aluslang) och sen sitter boxen monterad under själva ABS-pumpen. Det är utvändig torx som gäller och fyra långa bultar. E4 eller E6 (kommer inte ihåg exakt) och det har många inte tillhands, men kan köpas på ett varuhus med stora blå bokstäver som börjar med Bil****. Eller var man nu själv vill.
av Mattson
Har du något tips på hus man får isär boxen? Löste på forumet att man värmer med varmlufts pistol och sen bänder upp med en platt skruvmejsel å då lät de ju lätt
Användarvisningsbild
av taxi
Jag köpte en på returbilen (självplock) för 300 kr, och jag valde med omsorg: jag skruvade loss en som såg proffsigt öppnad ut, och mycket riktigt så funkade den klockrent!
Eftersom den är lätt att byta tänkte jag att det är värt några garantilösa chansningar..
av Mattson
Pelle har du koll på vilka verktyg som behövs för att få loss alla delar för att komma åt boxen? Ja bor en bit ifrån där jag har bilen parkerad så måste ha med mig alla verktyg. Har en skrot nära men den är stängd när ja slutar jobbet. Ska snart vara pappaledig så får försöka åka till skroten om ja inte får ihop den jag har på bilen nu
av pelle1963
En annan video som visar samma procedur.

Här nämns de verktyg som behövs och den är lite mer utförlig. Ett tips är ju att köra videon i mobiltelefonen samtidigt som man håller på. Mer live än så är ju svårt att komma. Glöm inte att täcka in ABS-pumpen för damm och skit när enheten väl är demonterad. En plastpåse duger bra, hel och ren.
Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:Problemet är att dom använder blyfritt tenn.
När kretskortet expanderar/krymper ihop(av värme/kyla) igen påfrestas lödningarna rejält, och med tiden så spricker det blyfria tennet. Blyhaltigt tenn är mer flexibelt och klarar sådana här påfrestningar betydligt bättre.

En liknelse kan göras mot PS3's YLOD, som beror på exakt samma sak - spruckna lödpunkter.

Så till dom som funderar på att löda om sina boxar - använd blyhaltigt tenn, annars kommer problemet tillbaka förr eller senare.
Haha jag fixade faktiskt ett PS3 med ylod genom att baka det i ugnen :D då smälter lödningarna ihop igen :)

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]