Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mianus
Tja! har nu provat mätt kuggkransarna och jag får signal. plockade bort skivorna fram för att titta lite nogare på kuggkransarna och såg att det är väldigt grov rost på dom, kan det vara det som är problemet? annars så pekar allt på att det är ABS-enheten som måste bytas och det är jag inte så sugen på.
Mvh
av Zeus
mianus skrev:Tja! har nu provat mätt kuggkransarna och jag får signal. plockade bort skivorna fram för att titta lite nogare på kuggkransarna och såg att det är väldigt grov rost på dom, kan det vara det som är problemet? annars så pekar allt på att det är ABS-enheten som måste bytas och det är jag inte så sugen på.
Mvh
Nej får du signal så ligger inte felet där. Har du mätt på bakhjulen? Vad är symptomen? Låser sig hjulen? Lyser lampan?
av mianus
Zeus skrev:
mianus skrev:Tja! har nu provat mätt kuggkransarna och jag får signal. plockade bort skivorna fram för att titta lite nogare på kuggkransarna och såg att det är väldigt grov rost på dom, kan det vara det som är problemet? annars så pekar allt på att det är ABS-enheten som måste bytas och det är jag inte så sugen på.
Mvh
Nej får du signal så ligger inte felet där. Har du mätt på bakhjulen? Vad är symptomen? Låser sig hjulen? Lyser lampan?

aa okej, nej har jag inte gjort! hjulen låser sig och lampan lyser, firman jag lämnade in bilen på kunde inte få fram felet på ABS:en pga just att jag har Regina-systemet!
Mvh
av NilsO
Vilket bränslesystem (Regina) bilen har spelar ingen roll – ABS är ett helt separat system. (Din 740 -91 har förresten precis samma ABS-system som 940 -91 - och 940 har inte Regina. Nu inte för att det spelar någon roll.)

Man läser ut felkoderna i form av blinkningar på en liten lysdiod i diagnosboxen i motorrummet. Ingen felkodsläsare behövs. Se forumets FAQ-del för hur man gör.

När ABS-lampan lyser finns egentligen bara tre möjligheter:

1) Styrenheten har upptäckt ett fel och tänder lampan. Då kan du läsa ut koder som uppstått i samband med detta fel.
2) Styrenheten får ingen matningsspänning. Då kan du inte läsa ut felkoder alls (inte heller koden 1–1–1 som betyder "inga fel"). Men ABS-lampan lyser.
3) Styrenheten har gått sönder. Det är ovanligt, och de som sitter på 740 och 940 verkar inte vara benägna att glappa som på en del andra modeller.

I fall 2 får man undersöka säkring/transientskydd som sitter vid styrenheten. Andra vet mer om det än jag. (ABS har ingen säkring i elcentralen på årsmodell 91.)
mianus skrev:plockade bort skivorna fram för att titta lite nogare på kuggkransarna och såg att det är väldigt grov rost på dom, kan det vara det som är problemet?
Ja, men bara om lampan tänds *först när bilen rullar*. Lyser lampan så fort du startar motorn beror det inte på rostiga tandhjul – styrenheten kan inte upptäcka att de är dåliga förrän hjulen snurrar.
av mianus
tack för ett bra svar! jag har provat att läsa ut felkoder med diagnosboxen i motorrummet men ingenting händer efter jag har tryckt ner knappen så att den ska visa felkoder eller 1-1-1 (och jag stoppar ner den i uttag 3). så vet inte riktigt vad jag ska göra, ska iaf kolla kuggkransarna bak imorgon och se om det kan va en sprucken krans bak kanske.
av NilsO
Man ska ha tändningen på när man läser ut felkoder. Knappen ska tryckas ner drygt en sekund. Lysdioden ska lysa när knappen är nertryckt.

Kollat allt detta?

Isåfall är felet att styrenheten inte får spänning (eller, väldigt osannolikt, att den gått sönder). Då måste man reda ut varför det är så, och det är onödigt att undersöka kransar och givare. Jag tror signaturen Lennarte vet mer om det felet.
av mianus
yes jag har kollat allt det där! jag öppnade styrenheten och kollade lite för att se om det eventuellt var nåt som var fel. men vart på styrenheten är det man ska mäta för att se om den får spänning? skulle inte förvåna mig om den har gått sönder då jag bara har haft krångel med den här bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Jag tror signaturen Lennarte vet mer om det felet.
Njaee, Jag kan inte "ta ut" felkoder på ABS-en på min bil, den är inte kopplad.
Det sitter en säkring i (eller rättare sagt på) transientskyddet. 10A röd säkring men det brukar inte vara lätt att hitta. Det sitter på torpedväggen ovanför den eventuell ventilationslucka. Där finns en j--a massa kablar, men det sitter där någonstans. Där sitter också styrboxen för ABS-en. Ovanför kopplingspedalen i hörnan och i anslutning till den (strax bakom, räknat i färdriktningen) sitter transientskyddet. Ovanpå det sitter säkringen. Felet jag hade på min var "bara" båda främre givarna (en gick sönder när vag bytte bromssköldarna) och kabelbrottet vid kontaktstycket på bakaxeln. Jag "knackade rent" kuggkransarna när jag bytte sköldarna. ABS-en hade inte fungerat på många år. Ägaren före min svåger hade den på verkstad och försökte få den fixad, men det lyckades inte och då är vi nere vid c:a 1995 någon gång. Min svåger "kopplade om" lampan till laddningslampan för att slippa ha den lysande och så var det när jag övertog den. Haynes rep. handbok har ett bra felsökningsschema som beskriver hur man "går till väga. Det är skrivit för modellerna före -88 då det var monterat i "skuffen" men tillvägagångssättet i felsökningen är detsamma. Jag ska ha en 80A sökring på min enligt Haynes (monterad i anslutning till moulatorn), men jag har inte lyckats hitta den, som väl är har den inte varit trasig. Den sitter kanske bara på dom tidigare (före -88) modellerna.

Mvh
Lennart
av mianus
nu fungerar min ABS igen!!!! det var säkringen vid transientskyddet som hade gått, en liten skitgrej men det är bara positivt för jag slipper lägga ut pengar på massa annat! tack för er hjälp, hade aldrig hittat felet annars!!
av Zeus
mianus skrev:nu fungerar min ABS igen!!!! det var säkringen vid transientskyddet som hade gått, en liten skitgrej men det är bara positivt för jag slipper lägga ut pengar på massa annat! tack för er hjälp, hade aldrig hittat felet annars!!
Härligt att höra. Förjävla skönt att få ordning på grejorna på ett såpass enkelt fel.
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]