Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Jag väntar på att den rätta nybilen ska dykaupp.
Men min bruksbil har gjort sitt och jag behöver något undertiden.

Hoppades på att en billig caprice skulle dykaupp men icke.

Prisklass: runt 10.000
Behov: Drag. Låg förbrukning före effekt (gärna 0.7). Komfort före fräckt.

945.
Fördel: bara går och går.
Nackdel: törstig? obekväma säten. gammal modell - vill uppleva något skönare nu helst..

V70 99-00.
Fördel: ser lite modernare ut. mer komfort.
Nackdel: går konstant sönder.
Vet ej deras förbrukningssiffror.

v90
Fördel: en mix av nytt och gammalt, komfort.
nackdel: törstig

Hur hade ni resonerat? Vilka fler bilar kan vara värda att överväga?
Vilka 945or drar minst bränsle?
Användarvisningsbild
av White
Jag är ju helt såld på 945, så jag är partisk i målet. Men det man förlorar i bränsleekonomi sparar man in på reservdels och
reperationskostnader. Det går också att hitta en till jäkligt skapligt pris, det man tjänat in där kan man också köpa bränsle för.

Angående sätena så är dom på min 945 -98 jäkligt sköna, mycket bättre än på 740 och tidiga 940.
Användarvisningsbild
av Perc
V70 vilken dag som helst i veckan vilken vecka som helst på året framför en 940.

V90 är fin och det är ju också den ultimata 900-serien. Vet inte vad som är "nytt" i den, det är ju en 960 med nytt emblem för att det skulle se fint ut i säljbroschyren bredvid dåvarande nyss lanserade V40 och V70. I övrigt är det samma gamla. Men fin, som sagt.

Enda bilen av dom du räknade upp som faktiskt går på den förbrukningen du önskar är väl V70 TDI. Problemet där är väl att hitta en som inte har gått trekvarts miljon, särskilt i den prisklassen.

Och att en V70 I skulle "gå sönder konstant" vet jag inte varifrån du fått. Möjligtvis elektroniska gasspjället då. Hitta en med gasvajer så har du inte det problemet. Eller en TDI, som sagt.
av VolvoÄgarn
Varför inte mötas på halva vägen, 855 är en bil för dig! 850 är riktiga slitvargar, det är bevisat flera gånger om. Dock så slår dom såklart inte en 940 i hållbarhet men om du vill ha en "modern" bil som inte går av för hackor så är 850 vägen att gå!
Men varför inte en V70 97-98 annars? Dom har ju vajer som 850 har och inget elektroniskt skitspjäll som går sönder.
av Rumpnisse
Ja okej, V70 97-98 = bättre spjäll.
Men, vad går jag miste om mot att välja en v70 99-00?

Eller finns inga fördelar med 99-00?
Användarvisningsbild
av Perc
Jag skulle inte vilja påstå att det är någon märkbar skillnad på 140 och 170 hk, jag har haft en av varje. Mina var båda av de äldre modellerna med vajergas. Största skillnaden var att 140-hästaren var starkare på låga varv, nåt som är viktigare än toppeffekt om man tänkte sig automatlåda. Det hade jag på båda två. Med manuell kanske man kan få mer nytta av toppeffekten. 170-hästarens fördel finns nämligen högt upp i varvregistret.

Skillnaden till en turbo är som natt och dag. Jag vet att det finns folk här som inte håller med mig nu men min åsikt är att en vitmotor inte riktigt är sig själv utan överladdning. Det märkte jag själv när jag väl köpte en, en 2.5T -04 210hk. Hittar du en fin turbo inom budgeten så är det bara att köra på. Lite mer är det ju som kan krångla, typ lite vakuumslangar och sånt men grundmotorn är ju samma lika och turbohaveri är mycket sällsynt. Absolut inte skäl nog att undvika en turbomotor. Min erfarenhet är att förbrukningen är på samma nivå mellan turbo och sugis, men om man är ute efter låg förbrukning ska man nog inte köpa en gammal Volvo med bensinmotor i vilket fall som helst.

Fördelen med 99-00 är modernare automatlåda, särskilt på sugmotorerna där man fick fem växlar. Motorerna går lite finare, tystare och lite snålare också.

Angående VolvoÄgarns rekommendation på 850 ovan så tja, det funkar ju det med men jag skulle inte vilja påstå att kvalitén på nåt vis är bättre än på en V70. Hur skulle det kunna vara möjligt när det i stort sett är samma bil? Motor, växellåda, styrning, chassi, bromsar osv osv är identiska mellan 850 och V70 97-98. Det är bara utseendet som skiljer. Den förnyade motorn med det berömda krånglande elektroniska gasspjället fanns 1999-00, men det är också den enda nämnvärda förändringen.

Har du inget emot det ålderstigna utseendet på 850 så är det bara att hitta dig en fin 1997:a och köra på. ;) Men det finns ingen kvalitetsmässig orsak att välja en framför en V70 97-98.
av VolvoÄgarn
850 och V70 97-98 är ju samma bilar, inga märkvärdiga saker som är ändrat. Bara lite modernare design på V70in. Vilken man köper beror på vilken design man gillar bäst. :D
av Rumpnisse
Så, efter lite googling så får det nog bli en 97-99 v70 med 140-144hk motorn då den är av gamla 10v "kvalitemotorn" som hävdas snålare samt svarar hela tiden även om det där sista toppvarvsrivet saknas. Men jag är van med en 90hk motor nu så tror vad som helst upplevs som piggare, hehe.

Men, en sak jag undrar är om fläktsystemet... När blev det standard med ACC/ECC ?
Annonserna jag har sett tolkar jag reglagen som att dessa fortfarande varit manuella. två värme vred och en ratt i mitten för vart det ska blåsa.

När ni säger sugmotor, vad menar ni då. Jag tolkar det som förgasarmotor vilket jag har svårt att tro dessa hade? Är det turbolösa ni menar kanske?

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]