Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

eccy243 skrev:36 mm sexkant hylsa. Kom ihåg att ta ur oljefiltret innan du tappar ur oljan.
Ok brukar vara tvärtom men det kanske är så på dieslar? Nån som vet hur man ska åtgärda en tanklucka som sitter så här? Den går inte riktigt ända intill.

Bild

Bild

lite väl stora bilder sorry
Bilnörden skrev:Det är väl bara så att locket inte sitter ordentligt på gångjärnsdelen. Det spelar nog ingen roll vilket bränsle man har, hur tanklocket sitter
Det var inte riktigt så jag menade. ??:-/
Polis och taxi byter oljan i automaten på 6000 mil. Det är nog dags för oljebyte i din bil.
Oljebyte/spolning så brukar det gå 12 liter olja.
bytoken skrev:Polis och taxi byter oljan i automaten på 6000 mil. Det är nog dags för oljebyte i din bil.
Oljebyte/spolning så brukar det gå 12 liter olja.
Ja så får det bli.
Hej igen då

Dags för en uppdatering. Som ni ser på de tidigare bilderna på tankluckan så sluter inte den riktigt tätt. Har sett detta på fler S80. Det är väldigt lätt att åtgärda. Man demonterar luckan, vilket var ganska lätt att göra, sen värmer man försiktigt med värmepistol och böjer den i rätt läge. När man tycker att den ser rak ut så lägger man luckan i blöt, kallt vatten ska de vara så att den "fastnar" i sitt läge. Sen är det bara att återmontera den. För den som är intresserad har jag en liten beskrivning på hur man demonterar luckan. Obs var försiktiga med värmepistolen så att ni inte skadar luckan lr lacken på den. Man får värma lite åt gången och känna på luckan då och då.
Här är ett par bilder på hur det blev efter ingreppet. Som nytt :mrgreen:
Bild
Bild

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]