- lör 29 mar 2014, 18:06
#850951
På min V70XC så hittade jag två ventiler som hade hål i sig. Cylinder och annat har klarat sig riktigt bra! Turbon är helt och ser bra ut. Inga andra fel eller märken. Bara två hål.
Då undrar jag om jag vågar köra med de andra ventilerna som sitter kvar på toppen? Jag tänkte göra en helrenovering av toppen och jag har redan ett topplock som har alla ventiler på plats (dock planat). Men jag vill helst använda toppen som är original till bilen och inte toppen som kommer från annan bil.
Så vad gör jag? Köper 2 stycken nya ventiler, byta ventilpackboxar, slipa in ventilerna? Eller måste jag byta alla ventiler på grund av att om två har redan gått sönder så kan de andra vara på tur när som helst? Utmattning?
Förra ägaren sa att bilen drog massvis med soppa när det blev fel på den. Och han körde en lång bra bit med den innan han fick hem den på gårn för att skruva upp den. Han kom från fjälls och skulle till östkusten. Men han orkade inte öppna motorn, så jag köpte bilen för 5 tusen!

Då undrar jag om jag vågar köra med de andra ventilerna som sitter kvar på toppen? Jag tänkte göra en helrenovering av toppen och jag har redan ett topplock som har alla ventiler på plats (dock planat). Men jag vill helst använda toppen som är original till bilen och inte toppen som kommer från annan bil.
Så vad gör jag? Köper 2 stycken nya ventiler, byta ventilpackboxar, slipa in ventilerna? Eller måste jag byta alla ventiler på grund av att om två har redan gått sönder så kan de andra vara på tur när som helst? Utmattning?
Förra ägaren sa att bilen drog massvis med soppa när det blev fel på den. Och han körde en lång bra bit med den innan han fick hem den på gårn för att skruva upp den. Han kom från fjälls och skulle till östkusten. Men han orkade inte öppna motorn, så jag köpte bilen för 5 tusen!

Volvo 740 -88 Såld
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.