Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:Skruvat har ett kamremskit för 1200kr. Hur är kvalitén på den?
Jag köpte på AD-Center, det var en Gates rem, det sitter ju originalmonterat över hela värden och Skruvat tillverkar ju inget själv. Du kan säkert maila dom och fråga dom om det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:Någon som kan ge lite allmänna tips annars eller är det bara att smälla på remmen och se glad ut?
När det gäller spänningsmätaren, så är den säkert bra. Jag har inte hört någon som använder den. När du kommer så långt som till pos.8 i anvisningarna dra fast sträckaren i stället och vrid vevaxeln moturs bara en liten bit. Sedan tar du remmen mellan tummen och pekfingret mitt emellan rulle G2 och oljepumpen och försöker vrida remmen 90°. Är spänningen rätt ska du kunna vrida nästan 90°. Kan du lätt vrida 90° får får du vrida motorn medurs igen, lossa muttern och "hjälpa" sträckaren lite, spänna muttern, vrida runt medurs, moturs en liten bit och prova igen. En annan grej är att kuggdrevet på vevaxeln sitter väldigt löst när remskivan är borta. Det står inget om att den ska plockas bort. men min remskiva var trasig så jag skulle ändå byta den. kolla på "min" tråd, där står en del
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... byte+b234f
Bulten som håller fast kugghjulet på oljepumpen ska bytas (om det inte är gjort innan) den kan gå av.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Remskivan på vevaxeln behöver INTE plockas bort för kamremsbyte på B234an då kamremskåpan är delad på dessa (på 8V måste man bort med remskivan för att få bort kamremskåpan som inte är delad runt vevaxeln).
av roh66
Hej!
En grej som inte har tagits upp här i tråden (kan ha missat det).
Det är packboxarna på kamaxlarna och även dem till balansaxlarna bör bytas.
Sitter en på oljepumpen oxå tror jag?
Titta även på vevaxeltätningen.
Detta är extra viktigt ha koll på om du väljer ha kvar balansaxelremen.
Eftersom minsta lilla oljeläckage i första hand verkar söka sig till just b.remen.
Kanske pga. den sitter lågt och närmare blocket än k.remen.
Skulle du upptäcka ett läckage efter kamremsbytet det är i så fall när b.remen har gått av.
En sista grej kontrollera slagstiften/rörpinnarna till kamdreven.
Har råkat ut för ventilsallad då en hade gått av. Kan ha varit fel moment på k.drevsbulten oxå.

Lycka till!
Mvh.R.
av Zeus
lennarte skrev:
Zeus skrev:Någon som kan ge lite allmänna tips annars eller är det bara att smälla på remmen och se glad ut?
När det gäller spänningsmätaren, så är den säkert bra. Jag har inte hört någon som använder den. När du kommer så långt som till pos.8 i anvisningarna dra fast sträckaren i stället och vrid vevaxeln moturs bara en liten bit. Sedan tar du remmen mellan tummen och pekfingret mitt emellan rulle G2 och oljepumpen och försöker vrida remmen 90°. Är spänningen rätt ska du kunna vrida nästan 90°. Kan du lätt vrida 90° får får du vrida motorn medurs igen, lossa muttern och "hjälpa" sträckaren lite, spänna muttern, vrida runt medurs, moturs en liten bit och prova igen. En annan grej är att kuggdrevet på vevaxeln sitter väldigt löst när remskivan är borta. Det står inget om att den ska plockas bort. men min remskiva var trasig så jag skulle ändå byta den. kolla på "min" tråd, där står en del
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... byte+b234f
Bulten som håller fast kugghjulet på oljepumpen ska bytas (om det inte är gjort innan) den kan gå av.

Mvh
Lennart
Perfekt, tack för tipset! Dock har jag aldrig bytt kamrem förr så jag undrar vad du menar där jag fetmarkerade. Vet inte riktigt hur en spännare fungerar, men hur "hjälper" man sträckaren?
Kollade igenom din tråd, hopppas verkligen att min inte kommer att ge mig problem.
Ang bulten så har jag hört att man ska använda en 12.9 maskinbult - var köper man sådana? Järnaffären?
av Zeus
Päpplet: Ok, tackar för det!
roh66 skrev:Hej!
En grej som inte har tagits upp här i tråden (kan ha missat det).
Det är packboxarna på kamaxlarna och även dem till balansaxlarna bör bytas.
Sitter en på oljepumpen oxå tror jag?
Titta även på vevaxeltätningen.
Detta är extra viktigt ha koll på om du väljer ha kvar balansaxelremen.
Eftersom minsta lilla oljeläckage i första hand verkar söka sig till just b.remen.
Kanske pga. den sitter lågt och närmare blocket än k.remen.
Skulle du upptäcka ett läckage efter kamremsbytet det är i så fall när b.remen har gått av.
En sista grej kontrollera slagstiften/rörpinnarna till kamdreven.
Har råkat ut för ventilsallad då en hade gått av. Kan ha varit fel moment på k.drevsbulten oxå.

Lycka till!
Mvh.R.
Det lät som jäkligt mycket jobb. B234f är väl ökända för att läcka en liter olja per 100 mil, så är det verkligen något som är viktigt att byta?
Kan det skada om man kör utan balansrem?
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]