Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
Tja. Har ett problem med min glt 16v.

Växellådan är sjukt trög när man kört en stund (funkar perfekt när man precis kallstartat bilen). När man står stilla går knappt ettan i. När man lägger i backen så smäller det som fan.
Sen när man ska köra iväg från stillastående så börjar bilen att hoppa och hacka. Annars funkar den perfekt. Kopplingen är väl inte den bästa. Kopplingsdumpar jag i 4an så hugger den inte direkt, men den slirar inte heller.

Förre ägaren hade tydligen släng i vanlig motorolja i lådan. M46
Någon som har något tips om vad det kan vara?
Zeus skrev: Växellådan är sjukt trög när man kört en stund (funkar perfekt när man precis kallstartat bilen). När man står stilla går knappt ettan i. När man lägger i backen så smäller det som fan.

Det låter som den inte frikopplar riktigt. Har du"stort spel"i pedalen? Hög tomgång?
Zeus skrev:Sen när man ska köra iväg från stillastående så börjar bilen att hoppa och hacka.
Låter som kopplingen har antingen " härdfläckar" eller har du fått in olja på lamellen.
Zeus skrev:Annars funkar den perfekt. Kopplingen är väl inte den bästa.
Nä,det låter som ett byte vore aktuellt, Ha gärna ett svänghjul i "beredskap", det kanske behövs.
Zeus skrev: Förre ägaren hade tydligen släng i vanlig motorolja i lådan. M46
Ingen "katastrof", men inte "optimalt"

Mvh
Lennart
tjenis hade exakt samma problem på min m47 men lät det va då den fungerade men sen senare när jag byte motor i bilen (slut) så upptäckte jag att det va massa rost på ingående axel i lådan (där urtrampningslagret rör sig) så jag borsta av axeln och på med fett och nu går alla växlar i som en dans låter inte ens när man lägger i backen ; )

kanske kan va så i ditt fall med :P
lennarte skrev:
Zeus skrev: Växellådan är sjukt trög när man kört en stund (funkar perfekt när man precis kallstartat bilen). När man står stilla går knappt ettan i. När man lägger i backen så smäller det som fan.

Det låter som den inte frikopplar riktigt. Har du"stort spel"i pedalen? Hög tomgång?
Zeus skrev:Sen när man ska köra iväg från stillastående så börjar bilen att hoppa och hacka.
Låter som kopplingen har antingen " härdfläckar" eller har du fått in olja på lamellen.
Zeus skrev:Annars funkar den perfekt. Kopplingen är väl inte den bästa.
Nä,det låter som ett byte vore aktuellt, Ha gärna ett svänghjul i "beredskap", det kanske behövs.
Zeus skrev: Förre ägaren hade tydligen släng i vanlig motorolja i lådan. M46
Ingen "katastrof", men inte "optimalt"

Mvh
Lennart
Nej pedalen känns som vanligt och tomgången är normal. Smäller endast då bilen är varm, annars glider den i fint.

Olja på lamellerna låter mest troligt. Den läcker lite olja (standard b234f), vevhusventillationen är väl inte helt fräsch heller. Kan det vara så att packningen mellan motor och låda är kaputt och oljan kommer därifrån?
Ancelito skrev:tjenis hade exakt samma problem på min m47 men lät det va då den fungerade men sen senare när jag byte motor i bilen (slut) så upptäckte jag att det va massa rost på ingående axel i lådan (där urtrampningslagret rör sig) så jag borsta av axeln och på med fett och nu går alla växlar i som en dans låter inte ens när man lägger i backen ; )

kanske kan va så i ditt fall med :P
Hmm.. Om jag sliter ner låda och koppling så ska jag kolla upp det!
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]