Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel79
Hej!
Jag behöver lite tips och råd om vad detta kan vara för något ljud.
Bilen är en v70 Classic -08 och har gått 9700mil Bensinare (Ingen turbo)

Jag misstänkte först att det kunde vara spännaren till multiremmen så jag plockade lös multiremmen för att utesluta spännare, ac kompressor, servopump och generator men ljudet fanns kvar när jag startade motorn utan rem. Visst det var lite glapp i spännaren men det skall väl inte påverka när ingen rem sitter där?

När ljudet finns där så spelar det ingen roll om jag har kopplingen nedtryckt eller om den är uppsläppt, men ibland när ja inte hör ljudet så kan man höra det ibland när man släpper upp kopplingen till dragläge.

Ibland kan ljudet försvinna och ibland kommer det tillbaka.
Det är väldigt svårt att höra ifrån var ljudet kommer, men det kanske någon som hört ljudet innan och kan hjälpa mig.

Här kommer ett par filmer

av eddar
Stetoskop.
Om du ikke har, så kanskje en halvmeter eller så med plastslange eller gummislange av større dimensjon (ca 3/4").
Da kan du kanskje klare å finne omtrent hvor lyden kommer fra.
Eller en god liten mikrofon til telefonen + headset.

Kanskje lyden er fra vakumet ?
av Daniel79
Jag ska tillägga att ljudet verkar försvinna när man höjer varvet till ca1700varv. Jag försökte lyssna med ett litet rör för att sätta på olika ställen och lyssna. Där ja tyckte det lät var när jag satte röret i mitten under insuget där det går in i motorn. Men det vågar jag inte säga med 100% säkerhet så lås er inte vid det.
av Kena
Känner inte igen ljudet men låter inte som ett mekaniskt ljud utan mer som ett luftljud. Sitter luftfilterhållaren som den ska? Gasspjället är rent?
av Daniel79
Nu har jag lyssnat runt med stetoskop och det hördes tydligt att ljudet kommer ifrån denna grej.

Lite svårt att se på bilden men jag gör ett försök.
Någon ide om vad detta är?
Bilagor
Bild1.JPG
Bild1.JPG (61.08 KiB) Visad 880 gånger
av Daniel79
Här kommer bättre bilder tagna framifrån och ovanifrån när jag tagit bort skyddet över spridarna.
Materialet är gjort i någon slags frigolit känns det som och det är på den jag kan med hjälp av stetoskop höra ljudet.

Framifrån
20140328_173417_resized.jpg
20140328_173417_resized.jpg (472.28 KiB) Visad 881 gånger
Ovanifrån
20140328_173832_resized.jpg
20140328_173832_resized.jpg (595.61 KiB) Visad 879 gånger
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Vacumljud tycker jag det låter som, ser ju en slang på sista bilden som försvinner ner där någonstans. Går det att dela på slang och ''frigolitbit'' och testa om ljudet är kvar?

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]