Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sskalman
Tjenna, nu har ja googlat och sökt men hittar inte nått vidare svar.
Jag har alltså en 740 gle -86 med en b230e, bilen går lurvigt som tusan när man startar den men efter lite varv så går den, dock är tomgången hög.
Sedan så är tomgången väldigt sporadisk och varierande men framför allt hög. Har man gasat på lite blir den genast rusande (2500-3000) även om man legat på vägen och marcat i 100-110 så ligger varven kvar när man saktar ner och trycker ner kopplingen.

Hoppas nån är klokare än mig för detta borjar bli lite frustrerande.

Nu är det så att mitt vevaxeldrev gått sönder och därmed har jag även fått byta en ventilfjäder, efter isärtagning och byte av ventilen och toppakningen så måste jag ha fipplat med något för att nu startar den till och dör lika fort om man inte håller gas och då är den son orolig ändå :s
tacksam för snabbt svar då ja inte alls är hemma på kjet.

Mvh, Joakim
Senast redigerad av 1 sskalman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tomgångsmotorn trasig möjligen.
av sskalman
SvenB skrev:Tomgångsmotorn trasig möjligen.
sitter de sån på mekanisk insprutre?

vill också tilllägga att den drar rätt mycket bränsle.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det tror jag nog. Åtminstone fanns det på mina 740 88-90. Men om det var mekanisk insprutning på dessa skall jag låta vara osagt.
Användarvisningsbild
av päpplet
Brukar finnas ett standardfel framför alla på dessa motorer, tjuvluft. Kolla så gummibälgen sitter som den ska, att insugspackningen är hel men framförallt o-ringarna runt spridarna (brukar alltid vara söndertorkade/borta)

Har du bort gummibälgen kan du även passa på att rengöra mätskivan innanför (den stora blanka skivan) som alltid brukar vara nergrisad med olja från vevhusventilationen
av sskalman
päpplet skrev:Brukar finnas ett standardfel framför alla på dessa motorer, tjuvluft. Kolla så gummibälgen sitter som den ska, att insugspackningen är hel men framförallt o-ringarna runt spridarna (brukar alltid vara söndertorkade/borta)

Har du bort gummibälgen kan du även passa på att rengöra mätskivan innanför (den stora blanka skivan) som alltid brukar vara nergrisad med olja från vevhusventilationen

Jo, jag är inte så hemma på bensinmotorer men jag har prövat med startgas i princip överallt, kanske borde rengöra och kolla över tallriken med.
Det sitter nån slags ställskruv under insuget typ som man skruvar på för hand, vad är det? För när jag drog den i botten blev de något bättre.
Användarvisningsbild
av päpplet
Den ställer du tomgångsvarvet med. Den ska inte behöva röras i vanliga fall. Du kan ju släppa på en spridare och kolla hur o-ringarna mår där. Den sitter med en M6 skruv i topplocket sen drar du upp spridaren med plastkoppen den sitter i. Det är o-ringen som tätar plastkoppen mot motorn som oftast är kass.
av sskalman
päpplet skrev:Den ställer du tomgångsvarvet med. Den ska inte behöva röras i vanliga fall. Du kan ju släppa på en spridare och kolla hur o-ringarna mår där. Den sitter med en M6 skruv i topplocket sen drar du upp spridaren med plastkoppen den sitter i. Det är o-ringen som tätar plastkoppen mot motorn som oftast är kass.

Så de e tomgång och inte nått med blandningen?
av sskalman
Nu är det så att mitt vevaxeldrev gått sönder och därmed har jag även fått byta en ventilfjäder, efter isärtagning och byte av ventilen och toppakningen så måste jag ha fipplat med något för att nu startar den till och dör lika fort om man inte håller gas och då är den son orolig ändå :s
tacksam för snabbt svar då ja inte alls är hemma på kjet.
Användarvisningsbild
av päpplet
Har du fått kamremmen rätt igen är väl en bra sak att börja att kolla.

Eftersom du har problem med en rusande tomgång kan jag bara relatera det till att den drar stora mängder tjuvluft någonstans. Kolla alla vacuumslangar och liknande så allting sitter på plats. Jag hade samma problem på min isbil när gummibälgen hade halkat loss.

Har den gått bra någon gång under din ägo eller är det någon klåpare som varit där och skruvat tidigare? Vanligt att folk spänner gasvajern för att få upp tomgången på dessa när det börjar läcka och gå dåligt. Gasvajern ska vara slak i tomgångsläge och får inte spänna på gasrullen.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]