Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en grej som börjat låta på bilen. Jag lokaliserade det till denna del med hjälp av stetoskop.
Materialet verkar vara i någon form av typ frigolit.
Här kommer lite bilder. Har ett annat inlägg också där det finns filmklipp.

Där ljudet kommer ifrån är markerat
Bild1.JPG
Bild1.JPG (82.89 KiB) Visad 246 gånger
Framifrån
20140328_173417_resized.jpg
20140328_173417_resized.jpg (472.28 KiB) Visad 243 gånger
Ovanifrån när skyddet för spridarna är borta.
20140328_173832_resized.jpg
20140328_173832_resized.jpg (595.61 KiB) Visad 235 gånger
Daniel79 skrev:Ja precis det är den jag menar. Det finns ett Youtube klipp på min andra tråd. Vanligt att denna ger upp? Vad kostar en ny?
Hittade ditt videoklipp nu

Visst händer det att den går sönder men det kan lika gärna vara så att din vevhusventilation igengeggad pga bristfälliga oljebyten eller undermålig oljekvalitet.

Låt motorn gå på tomgång och dra ur oljestickan, Kolla att det är undertryck i hålet för oljestickan du kan sätta på en ballong eller hålla ett mjukt papper där och se om det kommer övertryck eller är undertryck i hålet. Det ska sugas in luft genom hålet om allt är fungerande.

Sätt tillbaka oljestickan och öppna oljepåfyllnadslocket, Det ska vara undertryck där med.
Enkelt att kolla med en plastpåse eller så kan du lägga ett ark hushållspapper över hålet och då ska det sugas neråt i hålet.

Är det övertryck i båda testerna så är din vevshusventilation igengeggad och det räcker inte med att byta plastboxen utan hela systemet inklusive kanalerna i blocket måste rengöras. I värsta fall kan motorn vara full med oljesludge och oljetråget måste demonteras.

Jag är ingen expert på hur vevhusventilationen på bilar utan turbo fungerar.

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]