Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, jag åker och köper en rotor på biltema. Antar att det bara är att 'smälla' på den med 6-kantsnyckeln…
BjarneJ skrev:P0300 Diagnostic Code - Random feltändning.

Fick denna felkod på en Renault Megane och en ny tändspola löste problemet. Vissa läsare sätter kan även sätta ut cylindernummer tex 302 för cylinder 2, men mitt bud är att felet nog ligger i tändspolan.
Hur kollar jag tändspolen?

Läste i artikeln som det länkades till tidigare i tråden att Volvo haft problem med det elektroniska gasspjället:
'Volvo kommer att ersätta bilägare som drabbats av fel på det elektroniska gasspjället. De gäller bilar av årsmodellerna 1999 till och med 2001' min är dock en 98 eller 97

Många som kommenterat på den artikeln har snarlika symptom som jag har.
Lucif3r skrev:
Sonny427 skrev:Byt åtminstone rotorn, den ser inte bra ut.
Psch, tycker du det har du inte sett mycket :wink:

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_407201264038P3d47.jpg
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_887201264200Pd1de.jpg
Så där ser slitna tänddelar ut :wink:
Jag har sett väldigt mycket under 35 år som mekaniker, rotorn är överbelastad p.g.a. överbelastning i tändsystemet, förmodligen tändkablarna, med smält plast som syns runt metallytorna på rotorn, petar man bort plasten som smält kan man följa metallen o se att den missfärgad och ful.
Allright, det har inte hänt så mkt. förutom att motorlampan tändes i 3 dagar för att sedan släckas.
I dag passerade jag en verkstad och åkte in i hopp om att det skulle finnas en felkod, (har gjort detta 4ggr nu). Till min förvåning fanns det en kod:
'231 – adaptiv lambdareglering dellast' Kan detta vara lösningen?
Inga förslag? Har fortfarande inte löst problemet.

Dock är det tydliga mönstret att går motorn under 900-800 varv så dör den. Så fort jag känner att den är på g (vid rödlysen) ger jag den lite gas så att den ligger kring 1000, och då där den inte.

Någon verkstad har pratat om spjällhuset, att det kan vara trasigt. Alla förslag är mkt välkomna!
Att spjällhuset är trasig tror jag knappast på. Även om det vore trasigt skulle det inte påverka tomgången nedåt, utan snarare uppåt(tjuvluft).
Tomgångsmotorn är väl mer troligt än spjället isf. Men det är väl bara att plocka ner både spjäll och tomgångsmotorn och göra rent dom ordentligt och se om det blir bättre

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?