Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinalex
Hej!
Är det någon som kan hjälpe en oerfaren en?

Jag hade bilen inne på kamremsbyte för 1,5 år sedan och då byttes också övriga remmar. En utav dem tjuter nu konstant utan att jag tycker att den verkar så sliten och jag har spänt den så mycket det går och har nu ett spann på någon cm. Är det bara att byta rem eller kan det vara något annat som är fel?

Tacksam för svar!
av Malmstroem
Om en rem börjat slira (och tjuta) så tenderar den att bli bränd och därefter ha lätt att tjuta.

Jag skulle börja med och byta den rem som tjuter. Och sedan se till att den är lagom spänd.

Det kan också vara bra att prova att ingenting på den remmen börjat gå trögt. Det kan också ge upphov till tjut, men för löst spända remmar som bränns och sedan fortsätter att tjuta är betydligt vanligare.
av Malmstroem
Jag har en gång provat att spänns så hårt det gick. Det var på en 745:a, och visst blev det tyst.

Tyvärr gick lagret på vattenpumpen 10 mil senare. Efter det spänner i alla fall jag inte så hårt längre.

Lagom är bäst. Kontrollera med jämna mellanrum, speciellt i början så brukar det bli bra.
av martinalex
Det stämde även på min att remskivorna inte riktigt var parallella. Jag släppte på remmen så att den nu har mycket mer spann än normalt - men är tyst! Stort tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har även märkt att billiga remmar brukar ha en tendens till att tjuta mera än originalremmar. Kan även ha ett samband med att billiga remmar spricker och går av betydligt fortare också :roll:
Användarvisningsbild
av päpplet
Böj på de så ska du se att de är säkert fulla i sprickor, min förgasarhärk verkar fortfarande ha kvar originalremmarna från fabrik (29år och 16000 mil) så där har du kvalite ;)
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]