Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Då jag inte fick rent vevhusventilationen riktigt vid förra rengöringen så blir det till att riva igen... Hur ska jag bära mig åt? Jag tänker plocka ner insuget igen och rengöra riktigt. Men jag hittade ingen beskrivning i min Haynes bok om hur jag demonterar tråget. Jag läste att jag måste bort med styrservorör, är det något mer jag ska tänka på? Hur tar jag loss oljesilen?

Mvh Andreas
Jag flyttade bara undan oljeröret, behövde aldrig lossa det helt så att säga. Vek det bara åt sidan. Sen tråget är ju bara skruva bort alla bultar och plocka ner. Oljesilen sitter ihop med ett rör som går upp i blocket. Jag bytte packboxen där i förebyggande efter råd av Volvomeken. Silen och röret sitter med en bult. Lätt att rengöra. Obs! När du ska ihop med tråget, köp Volvos rosa lim som du penslar på ett tunt lager av. Kostar ca 300:- har jag för mig.
Super! Ska kolla på det imorgon. Det lär bli lättare att se när jag ligger under bilen. Provar med en packnigsmassa vi körde till oljetråget för traktorn, om det inte håller tätt får jag väl riva igen och göra rätt :p packboxen som sitter vars? Tånkte fara om till volvo imorgon och köpa med mig den isf.
Som jag förstår det är det dessa rör jag ska lossa.
Bild

Här är första fästet
Bild

Och här är andra
Bild

När de är åt sidan ska det bara vara att skruva ner? Har också en givare i tanken, den kanske man ska skruva ut innan jag tar ner tråget? Så jag inte har sönder den.

Tacksam för svar!

/Andreas
Lucif3r skrev:Får inte styrsystemet tuppjuck utan givaren?
Nej den verkar fungera super. Jag har inte kopplat in den, den hänger bara löst. Det enda som hänt är att "Check oil level" lyser hela tiden. Kanske byter den om man kan göra det utan att ta ner tråget. Skiten fastnade i silen när jag skulle ner med allt och gick av :/ Nästan oundvikligt när det var så pass trångt med det jävla fästet som inte ville försvinna.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]