Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loret
Jag testade "slangtricket" idag......det verkar som det funkar även för mig.
Jag offrade några dm av vattenslangen till detta, och arbetet tog mindre än 10min inkl. allt.
Värt att prova. Funkar det så funkar det!

Mitt oljud var av karaktären att det lät bara ibland...vissa farthinder/gupp - för att sedan vara tyst/borta några dagar eller så för att sedan komma tillbaka.
I mitt fall hörde jag i tydligt att det var ett "fjäderljud"....det lät precis som om fjädern hoppade på plats.
av Wiberg
ska slangen bara ligga läng sen nedre delen av fjädern eller måste men klämma ihop den och ställa fjädern på slangen?
av Fred
När du lyfter bilen så fjädern "hänger i luften" skjuter du in slangen tills det tar stopp. När sedan bilens vikt trycker ihop fjädern så kommer den vila på slangbiten.

Mvh
/Fred
av vandenhoogen
Angående "gnetande" framvagn över väggupp etc så var vår v70N -02 sådann, inget klonkande snarare ett irriterande "gummi mot gummi ljud" bytte länkarm för några veckor sedan och sedan dess vart det tyst. så det måste vart någon av bussningarna som lät illa. Gör inte samma misstag som mig när ni byter länkarm lås drivaxeln med lite stripes och lossa drivaxeln från navet. Det går tydligen bara att dra isär den inre drivknuten och de var lite pill att få ihop igen, men det är en annan tråd.

Ang klonk så har jag ett problem med min S80 -99 har ägt den i snart 5 år och har alltid stört mig på ett svagt dovt klonkande höger fram speciellt vid lite smått ojämnt underlag. Bytte krängningshämmarstagen fram då det enda börja ge sig. men vet sedan tidigare att det inte får bort ljudet. Bytte länkarm fram då ena bussningen börja bli lite sliten, hade loss hela fjäderbenet och tyckte att lagringen längst upp var lite glappig och trodde ja hittat problemet så ja bytte fjäderbenslagringen. Men behövde inte åka många meter på vår väg förrän ja inser att problemet fortfarande är kvar.

Nu har ja bytt "allt", stabilisatorstag, länkarm inkl främre och bakre bussning, fjäderbenslagring, samt övre och undre "gummimellanlägg" vid fjädern. Har sett en service åtgärd i vadis ang "knocking sound" där de föreslår att lägga en o ring i bakre "sub frame" fäste. Någon som testat detta?

Jag vill verkligen bli av med klonket det gör mig tokig.....kör man på en grusväg så är det fruktansvärt irriterande. Kan nämnas att jag testat att köra utan stabilisatorstagen för att se om de hade med någon bussning i krängningshämmarn att göra men ljudet kvarstod.

Hoppas någon har ett bra svar:)
MVH Andreas
av tbar
Tja,
Fick klonk från vänster fram häromdagen. Kom rätt plötsligt och när jag körde över ett gupp. Efter en stund lyste det varning för låg bromsvätskenivå.
Kollade bromsklotsarna fram och de låg på 3-4 mm. Bytte (samtliga) fram och nu är klonkljudet borta.

Det som förvånade mig var att klonket kom utan förvarning. Ena dagen var allt bra - nästa klonkade det rejält
Användarvisningsbild
av Alucinor
Ett litet tips: Ni behöver inte skära sönder era vattenslangar där hemma... Volvo säljer "gummirör" anpassade för ändamålet. Heter Isolator och har art.nr 30639285. Kostar typ 30 spänn.
av teka
Det här blev dyrt. Offrade 20 cm trädgårdsslang somjag tänkt kasta bort.
Nu är det tyst och lugnt i framvagnen igen. TACK !
av t247365
hej lägger ni gummit emellan fjädern och tallriken?
då behöver ju fjädern komprimeras med fjäderspännare
om man ska kunna lägga under "hela" annläggsytan.

eller jag e fel på det? bilden med pilen visar ju åvanför fjädern,
Användarvisningsbild
av isak
Bara hissa upp framändan o skär upp en vanlig ½ tums armerad vattenslang o kräng på den på de nedre 3 varven.
Har suttit 3 år på min o är fortfarande tyst. En billig lösning som fungerar o du behöver inte ha den sista biten på nedersta varvet.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]