Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niner
Detta kommer precis i rätt tid! Har idag fått tillbaka min V70 XC 2000 från verkstan där man gjort rent gasspjället, inte blev det bättre av detta, fortfarande ryckig gång vid låg belastning. Nästa steg var att byta gasspjället vilket är dyrt.
Kan tillägga att jag också har en S60 2,5T -05. Även den har en något ojämn gång på låg belastning, dock knappt märkbart. Hade nog inte tänkt på detta om inte den andra bilen börjat rycka...
Kan tillägga att detta finns beskrivet i flera andra inlägg, byte av gasspjäll har åtgärdat problemet.
av Trissen
Teemu har du fått nått svar från volvo än på mailet du skickade ?
av macke
Hmm, om utsläppen blir för höga borde det rimligtvis innbära att den kan ta för mycket bränsle?
detta har varit mitt stora problem hela tiden sen jag köpt bilen...
Användarvisningsbild
av åsaboe
Volvo velar väldigt verkar det som, enligt DN har de inte bestämt sig för hur de skall hantera spjället http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Volvo hade ju inte märkt av problemet här, påstod de. Blir kanske ändring på det nu när folk får veta vad knyckigheten
beror på. Kan bli en jobbig måndag... :wink:
av Teemu
Sory det dröjt med svar, men har varit bort rest...

Däremot ringde det en representant ifrån volvo i går (måndag) och han verkade inte veta om problemet... Undrade lite om symptomen på bilen och efter lite diskution sade han att det fanns inget beslutat ifrån volvos sida om hur dom skall göra. Han sade också att problemet har fått en hel del uppmärksamhet hos Volvo sista dagarna. Så vi Volvo ägare får väl snällt vänta och se vad dom beslutar att göra.
Men tog dom initiativet till att byta ut kylfläktarna, så tycker jag gott att dom kan ta detta med - detta påverkar ju bilens köregenskaper och kanske till och med kan vara trafikfarligt vid vissa tillfällen.

//Teemu
av noll3one
vet inte om detta stämmer men hörde av min chef i lördags att de bilar som har gått mindre än 8000 mil ska volvo stå för kostnaderna medans över 8000 mil ska vi bilägare stå för en del av kostnaderna om vi vill nu få den utbyt/reparerad. som sagt vet inte om detta stämmer
av Walle
Jag lämnade in min bil på Upplands Motor idag och enligt dom så är det bara under 8000mil/5år... beroende vilket som kommer först förstås.
Jag berättade att jag haft problem med ojämn tomgång, svårtstartad samt felmeddelande "Emissioner erfodras" ... dom tog ca: 200:- för felsökning för att se vad som va fel. Men dom meddelade även att jag inte skulle få nåt byte av gasspjäll gratis/subventionerat eftersom bilen gått över 8000mil.
Men vafan... jag tycker att detta är konstruktionsfel och att eftersom avgasreningen och andra bilegenskaper försämras avsevärt så är det "olagligt" av volvo att inte agera :shock:
Jag ska nog ringa volvo och berätta vad jag tycker. Det står på deras hemsida att man ska kontakta sin verkstad. Men jag är definitivt inte nöjd med svaret jag fick från verkstan...så nu kontaktar jag volvo direkt.
Uppmanar alla andra som har problem att kontakta volvo så vi får det här åtgärdat.
Om man nu byter på bilarna i USA har man ju faktiskt erkännt felet.. och då ser jag ingen skillnad för dom att även agera i sverige.

/W
av Trissen
Har lämnat min bil S60 på verkstad 6060 kr senare ett nytt gasspjell
Verkstan eller volvo tar ej på sig detta förens USA har agerat i fallet.
Talade då med volvo Torslanda och pressansvarig han sa att
om Usa kommer fram till att alla gasspjäll skall bytas så kommer vi som redan bytt att få pengarna tillbaka.
av Arne
Dålig stil av Volvo om de inte tar på sig detta. Undrar vad försäkringsbolagen tycker om detta när folk börjar utnyttja motorskadeförsäkringen för dylika saker.
av Walle
Så, nu är jag lycklig igen. Nu har jag fått tillbaka bilen servad och med nytt spjällhus samt nya krängningshämmarstag... Volvo stod för spjällhuset och även halva kostnaden för stagen. :lol:
Bra gjort Volvo... Jag är supernöjd!!! :wink:
Och bemötandet på Upplands Motor i Märsta ska också få beröm. Inte bara var dom MYCKET billigare än Bilia på servicen...dom var även jätte trevliga... vilket jag personligen inte erfarit från Bilia ännu.
Keep up the good work!
:wink:
/Walle

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]