Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det är jättelätt! Öppna motorhuven, kolla till höger. Där ser du att alla tändkablar som kommer ifrån ovansidan motorn kopplas in. Den sitter med tre skruvar, slangklammermejsel fungerar ypperligt. Om du behöver mer plats kan du ta bort luftburken.

Tror inte du behöver ta bort alla tändkblar för att kolla. Annars kan du skruva bort locket ifrån motorn och rycka ut alla tändkablar från tändstiftsbrunnarn. Då slipper du hålla ordning på vilken ordning kablarna satt i.
Hej igen,
har inte hunnit kolla rotorn och fördelarlocket än, däremot fick jag tipset om att det kunde bara 'xxx-filtret'. Glömde så klart bort om det var luft- eller bensinfiltret. Dock kostade det ca 8.000:- att byta (kan inte varit luftfiltret) och endast volvo kunde göra detta då det måste programmeras om!?
chisburg skrev:Hej igen,
har inte hunnit kolla rotorn och fördelarlocket än, däremot fick jag tipset om att det kunde bara 'xxx-filtret'. Glömde så klart bort om det var luft- eller bensinfiltret. Dock kostade det ca 8.000:- att byta (kan inte varit luftfiltret) och endast volvo kunde göra detta då det måste programmeras om!?
Va?! Är det en diesel och det handlar om partikelfilter kanske det är en sådan siffra du kan vänta dig. Måste ju vara något "elektriskt" filter :o Som renar signaler eller någonting.

Men kolla i första hand rotor och fördelarlock. Det är en av de lättaste grejjerna du kan göra på en bil. De byts inte på någon serviceintervall utan "när det behövs".
Svårt att se, men jag tycker iaf att det ser fint ut. Förutom kanske rotorn då det ser ut som den smält i mitten?

Du hade inte tagit några felkoder? Det kan ju vara ett bra nästa steg för att se vad det kan handla om! Har hört att man även kan testa tändkablarna om du startar bilen när det är mörkt, sen kollar du med en vattenspruta om det blir några överslag mellan tändkablarna.

Läste att det inte fanns några felkoder nu. Bra jobbet med fördelarlocket förresten! :-)-)
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]