Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

päpplet skrev:Försvinner oljan ur förgasaren så läcker det ju nånstans, ett membran tror jag kostar runt hundringen på volvo (90kr enligt 2011 års nicepricelista) så det kan du nästan köpa ett nytt och byta när du ändå har förgasaren nerplockad :wink:
115:- på Volvo kostade kalaset. En centimeterstor spricka var det i gummit. Nu går bilen klart rappare än på flera år. Förmodligen har det funnits ett litet hål under lång tid.

Kan någon vänlig själ förklara vad som händer om membranet läcker? Får motorn för mycket, eller för lite soppa..?
Rudolfroffe skrev:
päpplet skrev:Försvinner oljan ur förgasaren så läcker det ju nånstans, ett membran tror jag kostar runt hundringen på volvo (90kr enligt 2011 års nicepricelista) så det kan du nästan köpa ett nytt och byta när du ändå har förgasaren nerplockad :wink:
115:- på Volvo kostade kalaset. En centimeterstor spricka var det i gummit. Nu går bilen klart rappare än på flera år. Förmodligen har det funnits ett litet hål under lång tid.

Kan någon vänlig själ förklara vad som händer om membranet läcker? Får motorn för mycket, eller för lite soppa..?
Eftersom den ska "dras" upp med vacuum så suger den ju luft från under membranet, så den suger upp den luften istället för membranet. Så det borde väl betyda att den får lite av båda? Det är så jag tolkar det hela iaf. Min erfarenhet utav detta är ifrån svaren du har fått :P
Rudolfroffe skrev:Kan någon vänlig själ förklara vad som händer om membranet läcker? Får motorn för mycket, eller för lite soppa..?
Eftersom kolven inte "sugs upp" ordentligt så får motorn inte mer än en liten del av den luft den ska ha. Då kan man ju tänka sig att det får en massa bensin i stället, men nålen som styr bränslemängden sitter ju i kolven (som inte "går upp") så det tar ju ut vart annat. Jag tror den kommer att dra mindre bensin eftersom du inte kan köra fortare än som om du har en moped förgasare på den, men jag vet inte. Kanske någon annan har en bättre förklaring?

Mvh
Lennart
Det blir ofta ökad bränsleförbrukning, eftersom kolven med nålen inte orkar lyfta. Detta leder till ett mycket stort undertryck i "spalten" där nålen sitter och mer bensin sugs in i luftströmmen. Nålens konicitet stryper inte bränslet i samma mån som undertrycket ökar. Bilen går fett. Att den inte orkar nåt är ju såklart också att den helt enkelt inte "kan andas" genom den lilla springan...
Skönt att höra att det löste sig :) Ska nog ta och byta membran i min trötte förgasarhäck med då förgasaren drar mer och mer olja.
Helst så ska man även byta nål och munstycke efter 12000 mil? då även dessa slits. Farsgubben bytte detta på intervall när han åkte mycket då bilen blev att dra märkbart mera bensin när det började bli slitet.

Tyvärr så är nål och munstycke ganska dyra delar idag :(
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]