Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
Hej....

Har sett massa inlägg om hur man kan göra om sin gamla volvo nyckel till en KIR nyckel.
Underbara tips, kommer självklart användas

Har dock inte hittat nånstans där man skriver vad för slags transponder man har hittat i sina nycklar.
Fick reda på att det finns två olika
En i glas och en svart keramisk-kapsel vilket avgör hur fösiktigt man egentligen ska vara.
Glas transponder är väldigt känslig medans den keramiska tar man inte så lätt sönder.
Även om man får reda på att man har en keramsik så lär man väl inte riskera och tro att
det är rätt, börja slita och dra och det visar sig att det är i glas och den går sönder, blir dyrt då.
Men jag är jävligt nyfiken

Är det nån som har plockat med nyckar till en S60 2002 som har sett nått annat än glas transponder???

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvos s.k KIR som kom 2004(?) och hängde med produktionen ut på P2:orna har en glaskapsel som är limmad inuti plastfodralet, tidigare äldre nycklar vet jag inte. jag hade inga problem att plocka ner en KIR och såga ut glasampullen, bände ut den med en liten skruvmejsel det sista.
problemet var att sätta ihop den vilket tog åtskilliga försök. svårt att limma plast också.
av ThunderAce
Jag får tacka för svaret, plockade isär en gammal nyckel igår och plockade ut transpondern, det var enklare än vad som beskrivs på alla forum och olika tips och triks guider. Trodde det skulle vara trixigare. Fick löda lite på kretskortet för att få panikknappen att fungera. Gick som en dröm, sen åkte jag till en mer seriösare verkstad för att slipa nycklar och det gick utan problem. De vanliga skomakare som gör nycklar har inte den utrustningen som behövs. Dels så är det en fräs man ska ha för dessa typer av nycklar men även en datorstyrd jäkel. Tittade på när han slipa mina nycklar, såg helfestligt ut, en bordsfräs med en liten pinnfräs som slipa till nycklarna exakt på tiondelsmillimeter.

Ska ni bygga om era nycklar kan jag bidra med lite tips hur jag enkelt plockade ut transponder med lite mer bilder men detta görn ni på egen risk, annars kan jag hjälpa er med detta om ni vill och bor i Örebro län.

Ska ni göra det själva, gör då en nyckel i taget, slipningen kan ni göra båda på en gång men lödingen och flytten av kretskortet till nya fjärren gör ni en i taget för skulle det strula så har ni alltid en nyckel till att köra bilen med
av maca
Intressant, går själv i tankarna att göra detta så lite bilder vore trevligt , hur fick du isär den äldre nyckeln?

/Mattias
av ThunderAce
Den gamla nyckeln är uppbyggd av två olika lager, den yttre är lite gummiaktig yta för känslan och komforten när man håller den i handen, när man har fått bort den så kommer lite hårdare plastmaterial, den kan man slipa på med slippaper eller använda en bra mattkniv och skala den ungefär som man använder en potatisskalare. Om man tittar på en nyckel så är transpondern till vänster om Valeo märket undefär där röda sträcket är på bilden. Jag började dock att skära strimlor av nyckeln i pilens riktning lite i taget efter de gula sträcken, efter lite skärnade så såg man ett hål rakt in i nyckel och visste hur långt ner man skulle för att få ut transpondern, det som är bra är att skära runt om så mycket som det bara går så att man i stor sätt kan pet aut den med fingret, då är det ganska lungt att den inte går sönder.
Gammal nyckel.jpg
Gammal nyckel.jpg (21.05 KiB) Visad 2372 gånger
transponder.jpg
transponder.jpg (997.82 KiB) Visad 447 gånger
transponder ute.jpg
transponder ute.jpg (1.52 MiB) Visad 448 gånger
av maca
Tackar, har du fler bilder som dokumenterar bytet får du gärna dela med dig av dessa också. Har du tipps på bra guider att följa när man skall utföra arbetet får du gärna länka till dessa också :-)

Behövs det någon programmering av nyckeln hos volvo när man är klar? eller fungerar det direkt när man flyttar över transponder och kretskortet från den gamla typen av larmdosa? är det rätt passform under skalet på KIR nyckeln?

/Mattias
av ThunderAce
Har sett ett par guider men saknar väldigt mycke info i dessa som man antar är självklara men det är de inte. Kommer knåpa ihop ett rejält dokument på ett par sidor som visar de olika momenten, från transponder till lödning och till slut ihopsättning av den nya nyckeln

Ha tålamod bara, ska göra några nycklar till mina bekanta i helgen så kan jag ta lite mer kort då och skriva ihop ett dokument.
av Tuna
Tack för infon ! ser fram emot en guide då jag också ska ge mig på detta så fort jag får hem nya nycklarna :)
av ThunderAce
Ni som ser och läser detta och vill ha en ganska så omfattande guide så får ni skicka PM till mig med mejl adress, dokumentet är
i PDF format på 33 sidor och 3MB med text och bilder som visar steg för steg, anledningen att det är så mycket är att det finns två vägar och gå
beroende på hur den gamla nyckel ser ut och då har jag tagit med båda delarna, sen har jag sett till att bildern är så stora som det bara går
och ändå hålla det på en vettig nivå.

säg till bara, så kommer det papper i mejlen, vet inte hur man lägger till sådanna dokument här på forum eller om man ens kan det

Kan man det så lägger jag bara upp det men då måste nån förklara hur

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]