Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

När jag åkte hem från jobbet ikväll så öppnade jag rutan några cm för att få frisk luft. När jag sen skulle stänga den så åkte den upp några millimeter för att sen vända nedåt, försökte då att stänga den igen men inget hände fönsterhissen är helt död inte ens ett klick. Så jag fick åka två mil med öppen ruta inte helt så lyckat ?:-/ Har kollat säkringarna och de är hela, skiftade t om säkring mellan höger dörr och vänster, ingen skillnad förutom att höger dörr fungerade med båda säkringarna. Allting annat fungerar, backspeglar, resterande fönsterhissar osv. Vad mer kan strula?? Ska åka 4 mil imorgon till jobbet, blir ju rätt så kyligt i bilen :evil:

17 pers som läst tråden och ingen vet nåt. ?:-/ Kom igen nu behöver lite input
av Arne
Då den vänder neråt igen tyder det på att något går tungt då du hissar rutan. Öppna dörrsidan och undersök länkaget och motorn.
Om den inte alls hade fungerat så kan det vara knappen som är trasig.
Samma sak hände mig förut, det räckte med att starta om bilen för mig så funkade det ett tag. sen hände det igen å då märkte jag att det var spänningar som om det skulle vara något tungt som tryckte ner rutan när den skulle upp.
Om rutan åker ner helt eller en bit beror detta på att den tappat minnet för ändläget.
Det ska räcka att köra ner rutan genom att hålla in knappen och fortsätta hålla in någon sekund efter rutan gått ner.
Likadant gör man på motsatt håll.
Fungerar inte detta kan man när rutan hissas rycka säkringen och sen göra ändlägesinlärningen som jag beskrev när säkringen är isatt igen.
Du behöver alltså inte ge dig ut och riva ner dörrsidor.
Magnus-B skrev:Om rutan åker ner helt eller en bit beror detta på att den tappat minnet för ändläget.
Det ska räcka att köra ner rutan genom att hålla in knappen och fortsätta hålla in någon sekund efter rutan gått ner.
Likadant gör man på motsatt håll.
Fungerar inte detta kan man när rutan hissas rycka säkringen och sen göra ändlägesinlärningen som jag beskrev när säkringen är isatt igen.
Du behöver alltså inte ge dig ut och riva ner dörrsidor.
Stämmer. Sökte här på forumet och hittade en tråd om nån som råkade ut för samma sak som jag. Han ryckte kabeln från minuspolen och väntade i en timma satte sedan tillbaka kabeln och se på faan rutan fungerar!! Så jag gjorde samma sak och gissa vad. Den fungerar :mrgreen: Misstänker att det beror på att jag har en kupevärmare i bilen och drar elsladden genom en springa som jag lämnat öppet men häromkvällen så råkade jag trycka upp rutan så att kabeln kom i kläm, misstänker att den tappade ändlägena/t därför råkade jag ut för detta och lösningen vart enkel. Suveränt med forum. Problem löst. :-)-)
Hej!

Knycker texten från LaRy

Hej! Jag läste på ett amerikanskt forum en lösning på problemet att rutan går upp och ned igen.
Hitta säkringen till den aktuella dörren och fönsterhissen. Sitter i säkringsdosan placerad i konsolen.
Medan rutan körs i riktning ned drar man ur säkringen.
Sluta att köra.
Stoppa tillbaks säkringen. Nu anses DDM ha tappat sin hemposition.
Kör rutan i topp, håll kvar knappen i minst 5 sekunder.
Nu har rutan lärt sig den nya hempositionen.

Flera deltagare har tackat för lösningen och sagt att det fungerar.

Det funkade även för mig.
I mitt fall var det säkring 5 till vänster om ratten bakom luckan.

Lennart

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]