Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Eftersom det verkar vara ett fel som återkommer efter ett tag när du har hållit på och bytt olika saker så har du ju också dragit isär och satt ihop diverse kontakter i bilen, kan det vara så "enkelt" att du har ett glapp eller dålig kontakt någonstans? Vet sen tidigare mekäventyr med några bilar att det kan vara så, ett kontaktstycke kan se hur bra ut som helst men när man börjar att kolla inuti kontakten om man kommer åt så kan själva infästningen av kabeln i kontaktstiftet vara jättedåligt på något stift, lödningen har börjat att ge upp med dålig kontakt som följd. Om det är svårt att se så kan man ibland mäta med en vanlig ohm mätare mellan kabeln och stiftet samtidigt som man rör lite på kabeln om det blir utslag på instrumentet (resistansen) ökar så är det ju något som felar där.
Bara ett tips på vägen om det kan hjälpa dej vet jag inte men värt att kolla.
av benka1
Förmodar att stiften ska vara jyllen brun fast mina är lite olika brun,grå o nu kritvit!!
Ohm mätning av kabel ena ändan +/- andra prova på 2000 ohm mina nya ligger på 750 ohm :)
Användarvisningsbild
av sweddan
Kolla efter sprickor i tändspolarna (noga!) samt byt tändstiften om du inte vet när dem är bytta senast. Kör med Volvo original stift eller bosch som är till din bil. Samma tillverkare som volvo och dessa motorer går bäst med dem.
Användarvisningsbild
av vetten
Glömde skriva att när du kolla kontaktproblem så brukar jag sticka en knappnål genom kabeln som jag ska mäta och koppla instrumentets ena kontakt där om du fattar, ovanför kontaktstycket.
av benka1
Bra tips med nålen har funderat hur man ska komma åt länge för att mäta o förmodar
att det är volten man mäter då-undrar vilka värden det ska vara?
Användarvisningsbild
av vetten
Du ska bara mäta med strömmen avstängd och kontakten utdragen och så mäter du om du har något motstånd i någon av kablarna och stiften använd en vanlig ohmmätare, det ska vara noll motstånd är det dålig kontakt så ser du ju det på mätaren eftersom kretsen bryts då.
av Denzar
Sådär, reistansen mellan tändkablarna var väldigt lika, samma på LMM.
Mätte på spridarna, alla var 0.00 förutom 3an från vänster som var 0.01 Kohm? Kan det var nåt dåligt med just den?
av juste
Kan vara svårt att mäta så små motstånd beroende bl a på hur instrumentet avrundar och övergångsmotstånd i kablar och mätpinnar osv.
av Denzar
Vafan! Nu har ABS+DSA börjat lysa helt plötsligt också.

Har juckat här och var, kollat jorden osv. Återstår såklart att kolla ABS-givare och dess kontakter.
Känns bara som att det nåt annat iomed dom här andra problemen.

Har läst till mig att det kan vara magnetventilen som strular om bilen beter sig konstigt och bluddrar/spottar vid högre varv. Hittar knappt sånna nya på tex Skruvat.se eller Mekonomen. Den från skruvat såg ut som en leksak :lol:
vetten skrev:Glömde skriva att när du kolla kontaktproblem så brukar jag sticka en knappnål genom kabeln som jag ska mäta och koppla instrumentets ena kontakt där om du fattar, ovanför kontaktstycket.
Hm förstår nog inte riktigt hur du menar :roll:
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]