Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mianus
tjena som rubriken lyder så fungerar inte ABS och lampan lyser, har en 740 -91 med regina insprutningssystemet och elsystemet som bara verkar krångla.. har lämnat in bilen på en verkstad som bara sysslar med el och de kan inte få fram elschemat för bilen och inte heller kunde de mäta upp vart problemet ligger i ABS:en.. tänkte om det någon som har nån inte om hur man ska göra eller vet hur man ska göra för att hitta problemet som gjort det förr vore det kanon!
Mvh
av Zeus
Om du följer absgivarsladden från givaren, in i motorutrymmet så kommer du hitta en delning på sladden i höjd med fjäderbenstornet. Dela den och mät resistansen. Ska ligga runt 900-1000ohm om den är frisk. Upprepa på andra sidan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Givaren bak kollar du vid en svart kopplingsbox under mattan på baksidan av vänster hjulhus bak. På min (745) hade kabeln ärgat av vid kontaktstycket på bakaxeln. Ohm talet är lite lägre på den givaren 6 - 900 ohm om jag minns rätt. Om det är fel på dom brukar det vara Mohm eller 0 ohm det visar. Kuggkransarna fram kan du kolla genom att "sätta" mätområdet på mV AC och snurra på hjulet (upphissat hjul) sakta runt. Då kan man se att visaren "rör sig" snurrar man fortare ska den visa några mV. All mätning gör du med kontaktstyckena isär. Kan du inte kolla felkoder på ABS-en på en -91-a? På min -88B går det inte, men på modeller efter ska det gå.

Mvh
Lennart
av NilsO
Jo, det går att läsa ut felkoder för ABS i diagnosboxen i motorrummet på 740 -91. Metoden är att först nolla de felkoder som finns lagrade, sedan köra tills lampan tänds (om det nu behövs köras för att den ska tändas) och sedan läsa ut igen. Hur man läser ut felkoder och vad de betyder kan man läsa om i forumets FAQ-del. Koderna ger ofta ganska bra information om vad som är fel.

Om det inte *går* att läsa ut några koder (dvs inte ens 1–1–1 = inga fel) saknar styrenheten antagligen spänning. Då får man leta rätt på det berömda transientskyddet – det vet Lennart mer om än jag.

Ytterligare ledtrådar får man av *när* lampan tänds. Dåliga tandhjul upptäcks t ex bara när bilen rullar, så om lampan lyser redan från det att man startat motorn är det snarare något annat fel.
av mianus
Tack för alla svar! förhoppningsvis hjälper det mig att hitta felet, men det borde det göra annars är det något konstigt.
uppdaterar tråden när jag har provat allting!
av mianus
lennarte skrev:Givaren bak kollar du vid en svart kopplingsbox under mattan på baksidan av vänster hjulhus bak. På min (745) hade kabeln ärgat av vid kontaktstycket på bakaxeln. Ohm talet är lite lägre på den givaren 6 - 900 ohm om jag minns rätt. Om det är fel på dom brukar det vara Mohm eller 0 ohm det visar. Kuggkransarna fram kan du kolla genom att "sätta" mätområdet på mV AC och snurra på hjulet (upphissat hjul) sakta runt. Då kan man se att visaren "rör sig" snurrar man fortare ska den visa några mV. All mätning gör du med kontaktstyckena isär. Kan du inte kolla felkoder på ABS-en på en -91-a? På min -88B går det inte, men på modeller efter ska det gå.

Mvh
Lennart

Jag har nu mätt båda kontaktstyckena vid båda fjäderbenstorna, båda visar runt 900-1000 ohm, har även kollat den svarta kopplingsboxen vid vänstra hjulhuset bak och ingenting såg skumt ut. förstod inte riktigt vad du mena med att "sätta" mätområdet på mV AC och snurra på hjulet (upphissat hjul) sakta runt, så utveckla det gärna! jag tittade på kuggkransarna och dom såg hyfsade ut, inget som såg fel ut iaf. dom såg ut som helt vanliga skitiga/rostiga kuggkransar för mig iaf.
av Zeus
mianus skrev:
lennarte skrev:Givaren bak kollar du vid en svart kopplingsbox under mattan på baksidan av vänster hjulhus bak. På min (745) hade kabeln ärgat av vid kontaktstycket på bakaxeln. Ohm talet är lite lägre på den givaren 6 - 900 ohm om jag minns rätt. Om det är fel på dom brukar det vara Mohm eller 0 ohm det visar. Kuggkransarna fram kan du kolla genom att "sätta" mätområdet på mV AC och snurra på hjulet (upphissat hjul) sakta runt. Då kan man se att visaren "rör sig" snurrar man fortare ska den visa några mV. All mätning gör du med kontaktstyckena isär. Kan du inte kolla felkoder på ABS-en på en -91-a? På min -88B går det inte, men på modeller efter ska det gå.

Mvh
Lennart

Jag har nu mätt båda kontaktstyckena vid båda fjäderbenstorna, båda visar runt 900-1000 ohm, har även kollat den svarta kopplingsboxen vid vänstra hjulhuset bak och ingenting såg skumt ut. förstod inte riktigt vad du mena med att "sätta" mätområdet på mV AC och snurra på hjulet (upphissat hjul) sakta runt, så utveckla det gärna! jag tittade på kuggkransarna och dom såg hyfsade ut, inget som såg fel ut iaf. dom såg ut som helt vanliga skitiga/rostiga kuggkransar för mig iaf.
Hissa upp ett av framhjulen mha domkraft, koppla in multimetern på mV AC (millivolt växelström) på samma kontaktstycke som du gjorde när du resistansmätte. Om du snurrar på hjulet då ska mätare ge ett litet utslag, snurra fortare så får du större utslag.
av mianus
Zeus skrev:
mianus skrev:

Mvh
Lennart

Hissa upp ett av framhjulen mha domkraft, koppla in multimetern på mV AC (millivolt växelström) på samma kontaktstycke som du gjorde när du resistansmätte. Om du snurrar på hjulet då ska mätare ge ett litet utslag, snurra fortare så får du större utslag.
okej tack, ska prova det imorn!
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]