Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag ska på Lördag byta topplockspackning, jag har koll på bultarnas moment o åtdragningsschema. Men jag har två frågor.

1, kommer det rinna mycket olja från motorn när jag lyfter på ventilkåpan o topplocket? Räcker det med att lägga 6 tidningar på marken under motorn? Eller är det praxis att man tömmer all olja innan man börjar? ...jag har tyvärr inte denna möjlighet att hissa upp bilden.

2, måste man "Nolla" motorn innan man börjar riva isär topplocket? ...jag läste något om detta men är osäker om det gällde topplocksbyte. Man kan tydligen se på kamaxelns "remskiva" en markering som skall stå i läge "kl 12"(?) och då är motorn nollad.

3, om man nollat motorn, måste man då sen låsa motorn också så att inte vissa delar rör sig? Hur låser man?

4, ska man kanske göra färgmarkeringar på kamaxelremmen om de ursprungliga nötts bort? ..så man sätter tillbaka den korrekt (min kamrem är nästan nyss bytt på bilverkstaden) Jag såg på nätet en bild över hur man sätter dit kamremmen.

6, är det annat man måste ha koll på?
av Rådlös
Du behöver inte tömma ut någon olja för att lyfta topplocket. Däremot skall du tömma ut så mycket kylarvätska så att nivån kommer under motorblockets översta kant.
Det är en fördel om du har nollat motorn. Det blir mycket enklare vid återmonteringen då.
Du kan märka upp markeringarna, det är flera, med t.ex Tippex eller någon annan lätthanterlig färg så att du ser dom lättare. Detta gör du enklast innan du skruvar ner allting, vid nollställningen.
Tänk på att vevaxeln gör två varv medan kamaxeln och fördelaren bara gör ett varv. Viktigt att veta vid nollställningen. Så här skall det stå vid nollställningen:

Bild
1, 2 och 4 har du fått svar på redan.

När det gäller 3 -- så nej, på en B23(0) behöver du inte låsa något. Se bara till att den kommer rätt enligt markeringarna på remmen när då återmonterar (nollning bör du som sagt var göra).

6. Rengör. Se till att det är rena packningsytor både på toppblock och block. Skruv och mutter för främst grenrör, men även insug kan vara rätt rejält fastrostade. Var försiktigt och använd rostlösande olja och/eller värme för att få bort. Du bör ha nya packningar till det du tar bort (ventilkåpa, grenrör, insug. topplock).

Sedan finns det säkert mer också. :wink:
av NilsO
Jag skulle verkligen passa på att göra ren vevhusventilationen, närmre bestämt oljefällan. Med insuget borta är det mycket enkelt. Då behövs antagligen en ny tätning till den (mellan blocket och oljefällan, en stor o-ring typ, Volvo har den).
av BlåVolvo
Rådlös skrev:Du behöver inte tömma ut någon olja för att lyfta topplocket. Däremot skall du tömma ut så mycket kylarvätska så att nivån kommer under motorblockets översta kant.
Det är en fördel om du har nollat motorn. Det blir mycket enklare vid återmonteringen då.
Du kan märka upp markeringarna, det är flera, med t.ex Tippex eller någon annan lätthanterlig färg så att du ser dom lättare. Detta gör du enklast innan du skruvar ner allting, vid nollställningen.
Tänk på att vevaxeln gör två varv medan kamaxeln och fördelaren bara gör ett varv. Viktigt att veta vid nollställningen. Så här skall det stå vid nollställningen:

Bild
Tack!

Nolla motorn, varför blir det enklare vid återmonterning? ...är det för kamremmens skulle eller andra delar i motorn?

Markeringarna på själva dreven ser man väl tydligt hoppas jag? :) ...men markeringar på remmen skall jag se till att göra ifall de försvunnit.

Men när man nollställer, kan man inte för hand vrida runt vreden så de hamnar i rätt position? (När remmen är påmonterad) Eller måste man ta av remmen och sen ställa in alla drev separat? ...följdfrågan blir då hur vet jag att vevaxeln är på rätt varv av de två möjliga snurren?

Måste jag ta bort hela kamremskåpan eller räcket det med översta delen där bara kamaxeldrevet är blottat? ...tanken är att ställa kakmaxeldrevet i rätt position, sen ta av kamremmen endast från kamaxeldrevet, o låta resten av remmen sitta fast - men detta kanske inte går?
av Rådlös
Du ser på kamaxeln och kamnockarna för cylinder 1 om du har nollställt motorn. När du ställer vevaxeln i nolläge, det ser du vid gradmarkeringen på tändinställningen, så kollar du samtidigt på kamaxeln. Det skall vara så exakt noll du kan komma. Då skall nockarna inte trycka något på ventilerna. Båda ventilerna skall alltså vara helt stängda. Är du ett vevaxelvarv fel, så stämmer inte detta. Man utgår alltid från cylinder 1 vid nollställning. Nu är det kanske svårt att se fördelaren i din motor, men det skall gå att se var rotorn pekar i fördelaren. Den skall peka på tändläge för cylinder 1. Lite som en dubbelkoll. Stämmer det både i fördelaren och på kamaxeln, kan man vara övertygad om att man är rätt. I en 240 sitter fördelaren monterad i blocket. Där syns det direkt och tydligt.

Det kan vara så att kamaxeldreven är lite rostiga eller smutsiga. Därför är det inte fel att putsa lite med en stålborste så att märkningarna, ungefär som ett körnslag, syns. Man kan gärna fylla i dom också med lite färg.
Om remmen sitter på plats och spännaren "ligger på" kan du aldrig justera remmen. Det går bara att göra när spännrullen är "avaktiverad". Om du gör det, se till att remmen inte hoppar över några kuggar på dom andra hjulen. Av det skälet bör du också lossa den nedre kåpan så att du har koll på remmen vid vevaxeldrevet.
av BlåVolvo
Rådlös skrev:Du ser på kamaxeln och kamnockarna för cylinder 1 om du har nollställt motorn. När du ställer vevaxeln i nolläge, det ser du vid gradmarkeringen på tändinställningen, så kollar du samtidigt på kamaxeln. Det skall vara så exakt noll du kan komma. Då skall nockarna inte trycka något på ventilerna. Båda ventilerna skall alltså vara helt stängda. Är du ett vevaxelvarv fel, så stämmer inte detta. Man utgår alltid från cylinder 1 vid nollställning. Nu är det kanske svårt att se fördelaren i din motor, men det skall gå att se var rotorn pekar i fördelaren. Den skall peka på tändläge för cylinder 1. Lite som en dubbelkoll. Stämmer det både i fördelaren och på kamaxeln, kan man vara övertygad om att man är rätt. I en 240 sitter fördelaren monterad i blocket. Där syns det direkt och tydligt.

Det kan vara så att kamaxeldreven är lite rostiga eller smutsiga. Därför är det inte fel att putsa lite med en stålborste så att märkningarna, ungefär som ett körnslag, syns. Man kan gärna fylla i dom också med lite färg.
Om remmen sitter på plats och spännaren "ligger på" kan du aldrig justera remmen. Det går bara att göra när spännrullen är "avaktiverad". Om du gör det, se till att remmen inte hoppar över några kuggar på dom andra hjulen. Av det skälet bör du också lossa den nedre kåpan så att du har koll på remmen vid vevaxeldrevet.
ojoj, det här låter svårare än vad jag trodde. Jag har ingen aning om vad kamnockar är, inte heller tändinställing/gradmarkering.
av Rådlös
Du kanske skulle ha börjat med en verkstadshandbok innan du börjar skruva på bilen?

Här är i alla fall ett bildexempel på en kamaxel: http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 ... foordelare

Nockarna är dom "toppiga utskjutande grejerna" på kamaxeln. När den snurrar så trycker dom på ventilerna så att dom öppnar sig.

Tändinställningen sker ju elektroniskt i din motor, men det finns ändå en "kontroll" på den undre kåpan som täcker kamremmen. Här ser du en suddig bild på generator- och vattenpump-fläkthjulet: Bild

Detta är en marinmotor på bilden, men den är i grunden en B23 så inget är okänt eller fel. Möjligen då sjövattenpumpen, men den sitter på mellanaxeln så allt finns där plus att det inte finns någon fläkt. Du ser på det nedre hjulet. Det är generator- och vattenpumphjulet. Du kan också skönja siffror och några streck på kåpan. På remhjulet finns det ett markerat streck. Det skall stämma överens med nollstrecket på kåpan. Då har du 50% chans att du är rätt. Sedan gäller det att kamaxeln också stämmer med tändläge för cylinder 1. Gör den inte det så får du vrida vevaxeln ett helt varv. Då skall du ha nolläget igen och samtidigt kamaxeln så att nockarna för cylinder 1 inte trycker på ventilerna. Nu har du nollställt motorn.

Lite överkurs i anslutning till bilden: En marinmotor har en vattenpump som vilken bilmotor som helst och på samma plats. Den har också en sjövattenpump för kylning av "motorvattnet". Detta kallas Färskvattenkylning. Det är den pumpen som syns på mellanaxeln, snett till höger över remhjulet i mitten på bilden.
av BlåVolvo
Tack Rådlös för bra tydlig info! :) Jag har nu youtubat i minst 90 minuter o följt en kille som meckade med en 240, samt en annan 960, båda demonterade kylaren, visserligen bytte de vattenpumpen också. Hoppas jag inte behöver lossa kylaren. (
)

Jag noterade att man egentligen bör ha ett special special-låsverktyg för att skruva av axel-rems-skivorna, men någon på forumet klurade ut en annan metod för att låsa. Men min fråga är behöver jag lossa på någon kugg/rem-skiva? Enligt nedan bild så ser det ut som att jag måste ta bort kugg nummer 17 - för att kunna lyfta av topplocket.
Bilagor
GR-38413.jpg
GR-38413.jpg (63.07 KiB) Visad 3242 gånger

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]