Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:Jag vet inte vad milfshaken har för avsikt med tråden, men uppenbarligen kommer inte alla fakta på borde från början

Milfshake skrev:
felkoder fanns inga alls
måndag kl 00.05. ?:-/

Idag får vi veta via stationens svar:
Visserligen finns det detekterade felkoder
:evil:

jag tycker detta är brist på respekt, likaså att T.S inte utgår med full information om bilens modifikation som ev kan påverkat resultatet.
Därmed anser jag att respekten är förbrukad och att vi inte bör lägga mer energi på varken milfshake eller tråden
:x
Har tre gånger upprepat syftet med tråden. Om du inte orkar läsa alla svar ska du inte heller klandra mig.
Felkoder fanns inte vid besiktningstillfället, och de två som uppkom på verkstaden var dels att den elektriska styrningen till mina backspeglar var något fel på (spök kod enligt volvo eftersom dem fungerar), och också felkod på misständning av cylinder 1.
Läs också hela meningen innan du slänger iväg något som totalt kan feltolkas av andra: "(koder som det inte ska riktas anmärkning emot)".

Mitt ursprunginlägg var att jag fått avslag på något som inte var fel, till de ser jag ingen anledning att nämna bilens övriga ej anmärkta delar.
VolvoB20 skrev:Jag har sett långdragna processer där fordonsägare har tvistat med myndigheterna i precis sådana här fall och de har inte lyckats få rätt mot myndigheterna oavsett vad man själv tycker.

Du har haft otrolig dubbel-tur, var glad för det. Både en besiktningsman eller en flygande besiktning med rätt personal på plats längs vägen kan ålägga dig att reg-besiktiga om bilen pga att den inte är original.

Om du inte tror mig kan du leta själv bland äldre rättsfall och övertyga dig själv .
Roade mig lite igår med läsa en del trådar om folk som blivit tvungna att regbesiktiga pga t.ex. annat avgassystem från turbon. Som det verkade i de allra flesta fallen i de trådarna som jag läste kunde nästan alla montera på orginal och åka in och regbesiktiga utan några intyg. Dock om man misslyckades på regbesiktningen blev det jobbigt då man behövde fixa fram ett intyg. Verkade bero lite på vem man fick som tekniker. Såg ingen tråd alls där folk blivit tvungna att regbesiktiga efter att de varit på besiktningen med annat avgassystem utan samtliga fall var när de råkat ut för flygande besiktning.
Helt klart bästa chipstråden just nu. Hela tråden påminner lite en tennismach :wink:

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
På tal om avgas värden. När jag jobbade på toyota på 90 talet så var det vissa motorer som hade intyg på att de fick ha andra avgasvärden. men lik förbannat kom de bilarna alltid tillbaka från bilprovningen med anmärkning på felaktiga avgasvärden. Det ska stå i deras dator att bilen har dispans på värdena men de slarv kolla som vanligt....Det var bara skriva ut pappret och åka ner skälla på de SUCK!!!
av *pettson*
Saab hade samma sak med avgasvärden.
Kanske skulle TS ha lite respekt för kontrollorganet ändå.
Det blir väldigt lätt en komponentkontroll vid misstanke om fuffens.
Där kommer man då till det intressanta i organets trevliga tröghet.

Jobbade på opel för inte allt för länge sedan en person trimmade då en calibra som är en äldre bil.
3året han körde trim fick han ett körförbud och föreläggande om komponentkontroll.
Han gjorde bilen helt orginal på ett kick. Rullade in hos oss och fick kalla handen.
Han hade en irmsher front på bilen. Den var sänkt och hade ett biltema avgas,samt fel front. Inte tillåtet..
Så byte av front, avgas (nytt opel orginal). Och nya fjädrar. Så godkändes den på opel och därmed hos sbp. Det är precis lika enkelt för den som önskar hos vilken provningsanstalt som helst att bedöma att bilen gått ifrån helfordonsgodkännandet för mycket, och därmed måste den typas in på nytt i en komponentkontroll. Det måste inte vara en förenklad dessutom.
Nåt att fundera på alltså.
M52TU skrev:Kul att det gick bra för TS.

Hur många här inne har fastnat/råkat ut för en flygande besiktning?
Exakt 102 stycken :mrgreen:
av *pettson*
M52TU skrev:Kul att det gick bra för TS.

Hur många här inne har fastnat/råkat ut för en flygande besiktning?
Ingen aning om andra men jag har personligen fastnat i 4 stycken. Fått visa upp bilen på polisstationen en gång och fått utökad registreringsbesiktning en gång.
Dom tre första var mitt eget fel och för samma sak alla gånger. (Felaktig position av nummerskylt. Hade extraljusbåge och då skulle också plåten vara framflyttad dit.)
Den sista var en bil jag köpte och körde i tre år. Efter tre år kom man på att bilen hade dragkrok och taklucka. Något som inte var besiktigat för av föregående ägare.
Då blev det fullständig kontroll på bilen. Inte bara för dom två sakerna utan för allt i princip. Man gick till och med och kikade på E märkningen på blinkers och lyktglas.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har råkat ut för flertalet. De gick igenom bilen ordentligt och kontrollerade plomberingar och dylika saker, förutom belysning och sådant. En gång till och med åkte jag på en registreringsbesiktning för jag hade en "inte fullständig ljuddämparutrustning".
Användarvisningsbild
av Vojje
blev stoppad för rutinkontroll (körkort och alkotest). Efter det undrade han lite över bilen. - Är den i bra skick, frågade han.
Visst ljög jag, väl medveten om att däcken var blankslitna och att en hjulcylinder läckte så att trumman var svart att klet.
Polisen var iaf nöjd med svaret :-)-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?