Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tecknick
CarMan skrev:nån som har koll på om övriga P2:or fått samma uppdatering på haldexen som XC90V8 fick.
jag sänker på det ökade trycket i haldexen vid start från 0km/h & den minskade "axelvridningen" innan systemet kopplas in
Den här P2 som du nämner, är det en fysisk uppdatering av haldex eller är det en uppdatering som även går att få på tidigare haldex? Vad jag är ute efter är den där pre-load som jag läst om. Går det att få den med mjukvareuppdatering?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tecknick skrev:
CarMan skrev:nån som har koll på om övriga P2:or fått samma uppdatering på haldexen som XC90V8 fick.
jag sänker på det ökade trycket i haldexen vid start från 0km/h & den minskade "axelvridningen" innan systemet kopplas in
Den här P2 som du nämner, är det en fysisk uppdatering av haldex eller är det en uppdatering som även går att få på tidigare haldex? Vad jag är ute efter är den där pre-load som jag läst om. Går det att få den med mjukvareuppdatering?
Enligt broshyren har man kompletterat den mekaniska oljepumpen som drivs av axlarnas skillnad i rotationshasighet med en ytterligare elektrisk pump som bygger upp tryck redan innan hjulspinn har uppstått.

Det är alltså ny hårdvara.
av Frigge
stlmusen skrev: Upptäckte för ett tag sedan att min XC70 -03 D5 ej drev på bakhjulen, kardanen snurrade inte. Av en händelse har jag en vinkelväxel liggandes så jag rev ner den, men som du skriver så är det hylsan som är kass. Den är ju inte så dyr,1200 spänn ca. men om man kikar på splinsen så är det lite konstigt att den kan ge med sig i materialet när det är så många splines som skall överföra kraften. Å andra sidan så är det väl bra att den ger med sig där om det nu inte skall vara något svindyrt som ska gå sönder.

Ja det kan tyckas konstigt att den går sönder men tänk oxå på vilken kraft det går genom den. Har du "bara" bytt hylsan på din, inte vinkelväxeln ? Själv har jag inte sett någon vinkelväxel som klarat sig efter att hyslan brustit utan axeln på Vinkelväxeln brukar oxå vara ren så att säga.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är hårdvaru förändringar i haldexen

det här mad att framhjulen måste rörasig en lite bil (spinna lite, tror det är 1/8 varv) är fö arr man med vridningen pumpar upp ettt tryck som gör att haldexen låser lamellerna i densamma.
detta har nu kompliterats med en pump som kan pumpa upp detta tryck utan att bilen behöver rörasig
av Frigge
Pelle-Bäck skrev:
Hej, du skriver lite om DSTC.
Jag är en mycket nöjd ägare till en V70 AWD 2,4T. Redan innan jag köpte den rådde det lite osäkerhet kring detta om Haldex och Visco. Det är en 02:a med 2.4 T motorn, allså borde det vara Visco.
Men jag har DSTC knapp på consolen, som bevisligen funkar som den ska, och efter att ha läst här om hur de olika systemen uppför sig så tycker jag att det låter som om jag har Haldex ändå. Kan det stämma att det sitter haldex i en 02:a? har diskuterat det förr.. men blir fortfarande inte klok på detta.
Verkar lite konstigt att du har DSTC knapp :roll:
Men kanske har du en väldigt sen 02:a så du har Haldex trots allt.
Mig veteligen går det inte att kombinera DSTC med Visco då DSTC måste kunna koppla ur bakhjulsdriften vid aktivering, det kan den inte gör på en bil med Visco. Brytgränsen kan vara så att sena 02:or har Haldex vilket verkar vara fallet med din bil.
Om du PM:ar mig ditt reg nr kan jag ev kolla bilens spec.

Edit: Hade skrivit Haldex där jag skulle skrivit Visco :oops:
Senast redigerad av 1 Frigge, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
S60AWD2.5T skrev:

Nu är det någe fel. DSTC och Haldex är väl väldigt vanligt? menar du tvärt om?

Skrev fel, är ändrat nu :lol:
av stlmusen
Frigge skrev:
stlmusen skrev: Upptäckte för ett tag sedan att min XC70 -03 D5 ej drev på bakhjulen, kardanen snurrade inte. Av en händelse har jag en vinkelväxel liggandes så jag rev ner den, men som du skriver så är det hylsan som är kass. Den är ju inte så dyr,1200 spänn ca. men om man kikar på splinsen så är det lite konstigt att den kan ge med sig i materialet när det är så många splines som skall överföra kraften. Å andra sidan så är det väl bra att den ger med sig där om det nu inte skall vara något svindyrt som ska gå sönder.

Ja det kan tyckas konstigt att den går sönder men tänk oxå på vilken kraft det går genom den. Har du "bara" bytt hylsan på din, inte vinkelväxeln ? Själv har jag inte sett någon vinkelväxel som klarat sig efter att hyslan brustit utan axeln på Vinkelväxeln brukar oxå vara ren så att säga.
Jag tänkte sätta upp den gamla och se hur länge det håller. Splinesen känns och ser rätt ok ut när jag förde på hylsan, går ändå hyfsat fort att riva ner den (v-växeln) om det skulle behövas.
Har inte satt upp den än, den j-a packboxen som sitter i hylsan säljes separat och bilderna i VIDA är lite svårtolkade. Men efter 3:e fösöket idag får jag väl rätt p-box imorron. Fick skicka ett TIE. för att reda ut det.
av Frigge
stlmusen skrev:
Jag tänkte sätta upp den gamla och se hur länge det håller. Splinesen känns och ser rätt ok ut när jag förde på hylsan, går ändå hyfsat fort att riva ner den (v-växeln) om det skulle behövas.
Har inte satt upp den än, den j-a packboxen som sitter i hylsan säljes separat och bilderna i VIDA är lite svårtolkade. Men efter 3:e fösöket idag får jag väl rätt p-box imorron. Fick skicka ett TIE. för att reda ut det.

Ja den där JÄVLA packboxen :lol: .
Är ett helvete att få rätt varkar det som, har varit med om det flera ggr nu då man är dum nog att inte skriva upp art nr:et :cry:
Ja, det går ju ganska fort att riva ner den, jag är mest förvånad över att det ser ok ut :roll: . Har själv inte varit med om det på någon bil, splinsen brukar vara väldigt taggiga o smala, även om det bara är lite slitet men bra för dig om den går att rädda. Inte fel att ha en Vinkelväxel som reserv, har man det vet man att man aldrig kommer behöva den :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Frigge skrev:

Vadå kraft. Volvo har ju byggt bakhjulsdriva bilar i nästan 100 år där HELA kraften fick gå genom kardanaxeln till bakaxeln 100% av tiden och det höll i evighet (nästan)

Att då fixa 50% av kraften till bakaxeln någon gång ibland på en AWD måste ju vara en skitsak.

Antingen har man avskedat alla som kan dimmentionera en kardanaxel eller så har man fått skitkvalite på grejerna från någon leverantör.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]