- ons 26 mar 2014, 15:12
#849919
Som jag påtalade i ett annat inlägg. Är det normalt eller onormalt? Hur ska det vara?
Det är något som man utrönar innan man bestämmer sej för om det är fel. I det här fallet nudå så kan du jaga det här felet tills den dagen du blir väldigt gammal. Öppnar du oljelocket under gång på en 850 så ska det ryka. Det betyder att den börjat få upp oljetemperaturen. Oljan SKA ryka. Den ska bli uppvärmd och ånga av fukt och andra mer otrevliga saker separeras som vi sen suger in i vevhusventen igen.
Det finns ingen chans för systemet att dra +-o, vacum eller liknande med det enorma öppningshålet som påfyllningshålet är.
Att ett system jobbar med undertryck är en sak, att det klarar att hålla ett 8mm hål så det nätt och jämnt är undertryck vid mätning är också en sak.
Men som sagt att tro det ska finnas ett undertryck rakt av i ett 50mm hål är helt galet.
Det finns förvisso gamla bilar som har så starkt undertryck, t.ex gamla saab 900 som nästan stannade när man öppnade oljelocket och släppte in luft.
Men hursomhelst är inte 850 serien en av dom.
En 850 med mycket mil på nacken håller nätt och jämnt sitt undertryck som anges i tabell eftersom det alltid blir mer läckor ned i vevhuset från förbränningssidan med tiden. Vill man använda tabeller för att se vad som är perfekt så ska också motorns skick motsvara mätdata. Det betyder att motorn ska vara nyrenoverad med inkörda kolvringar eller att den gått runt max 10.000 mil.
Sen var det ju NÄR ska mätningen utföras? Tomgång? 2000rpm? Sen var det ju det här med mängden. Hur många minutliter sväljer systemet?
Vitsen är att bilen ska ta reda på sin egen vevhusgas. Det är INTE meningen att den ska dra in fullt med luft via vevhuset. Gör den det är det något galet.
Är undertrycket konstant och där inte finns någon gas lär luft sippra in, så ser inget vevhus ut. Vevhustryck växlar mellan under och övertryck eftersom kolvarna går upp och ned och mängden avgiven gas och undertrycket i vevhuset ändras konstant.
Det är helt galet fel att säga att det ska sugas in luft i vevhusventen på så sätt.
Är venten öppen så där inte är ett hårt konstant övetryck, så gör den vad den kan. Thats it.
Finns där ett fel nudå? Troligen inte alls.
Ser att du hann skriva om oljeförbrukning.
Då var vi där igen..
tar den mer än 1 liter per 100 mil? Det är vad tillverkaren angav när bilen tillverkades. Det är nivån för att något är utslitet eller fel. Så? vad är *lite olja?
I övrigt färgar oljan avgaserna blåa.