Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Moody skrev:
CarMan skrev:
jag tycker defenetivt att du ska uppsöka en volvo verksta så dom kolla upp bilen & låter dom skicka en SR så Volvo presonvagnar sverige får rätta till det hela.
Han skriver ju att han redan pratat med Volvo men de var inte intresserade att göra nåt mera.

Det som redan borde ha hänt är att Volvo istället gått ut till alla berörda bilägare och meddelat att man klantat till det och blandat ihop airbag-uppgifterna man skickat in till Vägverket. Om nu ett antal bilägare fått papper på att de har pass-airbag fast de inte har någon, då är det inte heller helt otroligt att tänka sig att några som borde ha fått papper från vägverket på att de har pass-airbag inte har fått det, och det skulle i värsta fall kunna innebära total katastrof.

Så det är viktigt att Volvo rättar till detta!
han skriver att han pratat med säljaren han köpte bilan av = den personen är inte teknisk kunnig i frågan & har inte rätt program & kontakter med "fabriken"
av S60AWD2.5T
Är inte det att idiot förklara en hel säljarkår ?

Sjlvklart skall han gå på säljaren det är honom han har en relation med.
Men han skall avkäva säljaren ett korrekt och riktigt svar.
Då får antagligen säljaren vända sig till verkstaden för support i ärendet.

Glöm inte att det finns duktiga säljare runt om kring i volvoland liksom att det finns klåparmeckar....
Användarvisningsbild
av Larre
Driver64 skrev:Öppnar jag vänster bakdörr på min bil (V70N -03) så syns följande etikett. Avsaknaden av en grå "plupp" i OCT-rutan för "PASSENGER AIRBAG" tolkar jag som att min bil saknar krockkudde på passagerarplatsen. Dessutom finns det ingen varningsdekal på högra gaveln av instrumentbrädan och inget SRS instansat i instrumentbrädan vid passagerarplatsen.
Hittar ingen sån etikett. Synd.
Användarvisningsbild
av Larre
Larre skrev:
Bänktsson skrev:För att kolla om kudden finns där och man är osäker så gör man som föregående skrivit, öppna handsfacket och stick sedan
in handen och känn efter.Kudden skall finnas ovanför luckan
om den är där, om inte den är där så är det ett stort hålrum.
Det låter ju hur bra som helst!!! :D Ska kolla!
Nu har jag kollat. Jag öppnade luckan till handskfacket. Kände efter i "taket" på handskfacket. Där finns en rektangulär öppning. Typ 20 cm x 10 cm. Där vara bara tomt. Kände långt jag nådde, typ 10-15 cm upp. Ska den kännas där direkt innanför öppningen, eller? I så fall, så har vi ingen krockkudde. Men jag tänker för säkerhets skull knalla ner till min meck och be honom kolla.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Är inte det att idiot förklara en hel säljarkår ?

Sjlvklart skall han gå på säljaren det är honom han har en relation med.
Men han skall avkäva säljaren ett korrekt och riktigt svar.
Då får antagligen säljaren vända sig till verkstaden för support i ärendet.

Glöm inte att det finns duktiga säljare runt om kring i volvoland liksom att det finns klåparmeckar....
nä det är inte att idiotförklara nån.
alla har sina speciella inriktningar. det var därimot dunt av säljaren att inte ta tag i det hela o följa med honom till verkstan föratt boka en tid, eller låta nån titta på det direkt.

----------------------------
en säljare jobbar inte i TIE
en säljare vet normalt bara allt om att sälja bil, inte hur man lagar dom/ rreder ut felbyggnationer m.m.
Användarvisningsbild
av CarMan
Larre skrev:
Larre skrev:
Bänktsson skrev:För att kolla om kudden finns där och man är osäker så gör man som föregående skrivit, öppna handsfacket och stick sedan
in handen och känn efter.Kudden skall finnas ovanför luckan
om den är där, om inte den är där så är det ett stort hålrum.
Det låter ju hur bra som helst!!! :D Ska kolla!
Nu har jag kollat. Jag öppnade luckan till handskfacket. Kände efter i "taket" på handskfacket. Där finns en rektangulär öppning. Typ 20 cm x 10 cm. Där vara bara tomt. Kände långt jag nådde, typ 10-15 cm upp. Ska den kännas där direkt innanför öppningen, eller? I så fall, så har vi ingen krockkudde. Men jag tänker för säkerhets skull knalla ner till min meck och be honom kolla.
jag tror absolut inte du har nån airbag på bilen. men jag vill att nån kunnig gollar på om du tolkat papprena fel, eller om vägverket fått fel uppgifter. dom på fabriken är säkert intreserade av att reda ut det o inte begå samma miss igen
Användarvisningsbild
av Larre
Ringde in till Vägverket i dag igen. Sa att jag fått motstridiga uppgifter från dem. Jag blev vidarekopplad till "Fordonstekniska avdelningen". Det sades mig att de är experter. Mannen som jag fick tala med började prata om att Volvo är skyldiga att - enligt någon lag eller förordning som heter 2003:2, 27 kapitlet, 7-11 paragrafen (obs, jag skämtar inte!) att klistra fast en etikett på intrumentpanelen där det framgår att krockkudden är borttagen. Hur jag än förklarade att krockkudden aldrig tagits bort eftersom den aldrig monterats i fabriken (om det nu är så), så sa han att Volvo är skyldiga att följa det enligt lagen. Personligen skulle jag inte tro att den lagen är aktuell eftersom krockkudde aldrig suttit där. Jag försökte få honom att förstå att det ju står i Vägverkets registeratt just vårt fordon (mitt exemplar som jag äger) är utrustad med krockkudde i instrumentbrädan på passagerarsidan. Men han sa att det är det som Volvo meddelat Vägverket. Han medgav också att det betyder att det är fordonstypen som är utrustad med krockkudde där. Jag ska ringa in till dem i morgon igen. Sätter en öl-runda på att jag får annat svar då. Någon som sätter emot?

Allt jag är intresserad av är att VETA om där sitter en krockkudde. Det VET jag inte (även om jag känt efter så vet jag inte med säkerhet om jag känt efter rätt) om bilen saknar krockkudde där. Allra minst eftersom Vägverket skriver att just vårt fordon är utrustat med krockkudde där. Vilken köpare skulle lita på mig när jag (gud förbjude) säljer bilen? Jag skulle aldrig lita på en säljare (privatperson eller yrkessäljare) som påstår något annat än vad som står i Vägverkets register.

Nej, så fort det bara går så ska bilen köras ner till verkstaden för kontroll hos min meck. Han ska få en flaska "äppelsaft" som tack om han kan bevisa för mig att krockkudde saknas. Om han finner en krockkudde där, så ska jag köra ändå ner till Göteborg, knalla in på Fredrik Arps kontor och fråga honom hur mycket han tycker att min tystnad är värd. (Nej, det sista var bara ett skämt).
Användarvisningsbild
av CarMan
ja alla kan ju göra fel, troligen bara ett papers fel här.
lt volvo få en schans att rätte till problemet 8tror ioförsig det inte blir enkalt då bilen redan är byggd o typad)

när du ringer vägverket, så andvänd int utrycket bortplockad airbag. Säg att du köpt en bil utan airbag.

---------------------------------
bortplockad bag säger man nog för att det är standard i nått paket eller liknande.
Användarvisningsbild
av Larre
CarMan skrev:ja alla kan ju göra fel, troligen bara ett papers fel här.
lt volvo få en schans att rätte till problemet 8tror ioförsig det inte blir enkalt då bilen redan är byggd o typad)
Jag tror inte heller att det är ett misstag. Antingen är det som du säger, ett pappersfel. Eller så är det en generell text och att det inte går att ändra. synd om det inte går att ändra alls. Då får jag lita på min meck. Och honom litar jag på till 100%. Plus några av er här CarMan, Branx, m fl som verkar rätt övertygade om att bilen saknar krockkudde.
---------------------------------
CarMan skrev: när du ringer vägverket, så andvänd int utrycket bortplockad airbag. Säg att du köpt en bil utan airbag. bortplockad bag säger man nog för att det är standard i nått paket eller liknande.
Du har en poäng där. Jag är så insnöad på termerna i Tillval och Optioner. Och han på Vägverket blev insnöad på att jag sa att jag beställt den med "bortplockad krockkudde". Upplagt för missförstånd.
Användarvisningsbild
av CarMan
hur det än blir så är det en väldigt trevlig bil du köpt!

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]