Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metso
Vänster stötdämpare byttes pga att besiktningen ansåg att den var slut. Efter byte på verkstad fanns där samma 'klonk' ljud som tidigare när man körde över gupp. Besiktningen noterade att där är ännu nåt fel, typ söndrig stötdämpare, men kunde konstatera att den helt tydligt var bytt. Dessutom var niveln bytt för samma hjul. Besiktaren kunde ej finna nåt synligt fel så i ett anfall av medmänsklighet godkände han bilen.
Jag åkte till verkstaden som bytt stötdämpare och berättade om problemet. Även de kunde konstatera att vänster stötdämpare verkar vara sönder. Sedan vid närmare koll sade de att stötdämparen var hel men att nåt kullager ??? i övre änden på stötdämparen skulle vara slut. De hade en tester var man kunde se att högra hjulets stötdämpare fungerade, medan vänstra hjulets stötdämpare tydligt kom längre och var 'oroligare', detta såg man med motorhuven uppe, ovanifrån. Jag blev och fundera på deras 'kullager' och kunde ej bli klok på var den delen kan finnas.
Så om det kommer 'klonk' från väster framhjul och stötdämparen är hel, men man ser att den 'lever' när man tittar uppifrån, vad är då sönder? Pratar de goija på verkstaden?
av Metso
Nu, så här mycket senare har jag fått felet reparerat, det var del 3 på ritningen som var sönder.
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]