Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
1000 tråden om detta, men tycker inte att de andra svarar på mina frågor riktigt.

Iallfall. Köpte en sjukt fräsch 16v igår som jag ämnar att behålla i det skicket samt ha kvar den länge. Kamremmen var bytt för "en 3-4000 och 3-4år sen" men detta vågar jag inte lita på så jag tänker att det är lika bra att byta skiten.

Var nere på verkstaden där jag servat mina tidigare bilar och de skulle ha 7000 (!!!) för att byta kamrem + balansaxelrem. Han insisterade på att balansaxelremmen skulle man ABSOLUT låta sitta kvar, annars var man tvungen att plocka bort allt som hade med den att göra + fixera balansaxlarna på nåt sätt. Är detta bullshit eller är det verkligen så?

Alternativet är att jag byter den själv, är det något man vågar sig på? Är inte helt värdelös när det kommer till att skruva bilar men är jävligt rädd att jag ska göra fel och sabba hela skiten.

Så. Någon som har några tips och ideer?
av Zeus
Maxwell skrev:Fixera balansaxlarna...? Har jag aldrig hör. Bort med remmen är det enda du behöver göra.
Passa på att byt skruven till oljepumpsdrevet också, det händer att den går av och det resulterar i ventilsallad.
Är du helt säker på detta eller är det bara som du har läst någonannanstans?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Jag grundar mitt uttalande på att jag aldrig har sett eller läst att någon fixerat några balansaxlar, och då är det inte detta forumet eller Garaget.org jag syftar på... :) Har aldrig ens hört att det går att fixera dom. Varför ska man göra det liksom...? Tar bort remmen är det mer regel än undantag att man gör om man vill minska risken för kamremsbrott på dessa maskiner.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ta bort balans remmen, den håller inte lika länge som kamremmen. Det märks inte nämnvärt på gången. Den ska ta bort vissa vibrationer, men jag har inte märkt att jag saknar den. Om du bestämmer dig för att ha den kvar, byt den inom en snar framtid. Bytesintervallen är 8000 mil eller 5 år och det gäller främst balans remmen. Kamremmen håller längre men chansa inte, om remmen hoppar eller "går av" blir det nog mer kostsamt än 7000kr. Du kan låta att annat sitta kvar om du byter kamremmen och tar bort balans remmen. Ska du byta den själv utan erfarenhet bör du börja med att skaffa en bra rep. handbok och läsa på. Det finns även flera beskrivningar på detta och andra forum, bl.a när jag bytte min. Arbetet är ungefär detsamma som på B230 motorn, men man får vara noga så alla märkningarna kommer rätt. Som jämförelse ville VW ha 14000kr för att byta kamremmen på frugans Passat 1.8T -04.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4f#p764901

Jag hade problem med remskivan också, men det är nog ett ovanligt problem.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Ta bort balans remmen, den håller inte lika länge som kamremmen. Det märks inte nämnvärt på gången. Den ska ta bort vissa vibrationer, men jag har inte märkt att jag saknar den. Om du bestämmer dig för att ha den kvar, byt den inom en snar framtid. Bytesintervallen är 8000 mil eller 5 år och det gäller främst balans remmen. Kamremmen håller längre men chansa inte, om remmen hoppar eller "går av" blir det nog mer kostsamt än 7000kr. Du kan låta att annat sitta kvar om du byter kamremmen och tar bort balans remmen. Ska du byta den själv utan erfarenhet bör du börja med att skaffa en bra rep. handbok och läsa på. Det finns även flera beskrivningar på detta och andra forum, bl.a när jag bytte min. Arbetet är ungefär detsamma som på B230 motorn, men man får vara noga så alla märkningarna kommer rätt. Som jämförelse ville VW ha 14000kr för att byta kamremmen på frugans Passat 1.8T -04.

Mvh
Lennart
av Zeus
lennarte skrev:Ta bort balans remmen, den håller inte lika länge som kamremmen. Det märks inte nämnvärt på gången. Den ska ta bort vissa vibrationer, men jag har inte märkt att jag saknar den. Om du bestämmer dig för att ha den kvar, byt den inom en snar framtid. Bytesintervallen är 8000 mil eller 5 år och det gäller främst balans remmen. Kamremmen håller längre men chansa inte, om remmen hoppar eller "går av" blir det nog mer kostsamt än 7000kr. Du kan låta att annat sitta kvar om du byter kamremmen och tar bort balans remmen. Ska du byta den själv utan erfarenhet bör du börja med att skaffa en bra rep. handbok och läsa på. Det finns även flera beskrivningar på detta och andra forum, bl.a när jag bytte min. Arbetet är ungefär detsamma som på B230 motorn, men man får vara noga så alla märkningarna kommer rätt. Som jämförelse ville VW ha 14000kr för att byta kamremmen på frugans Passat 1.8T -04.

Mvh
Lennart
Okej, men kan man "garantera" att balansremmen håller 8000 mil, dvs är det en som bytesintervallen baserar sig på?
Tycker nämligen att motorn går underbart skönt jämför med B230-tröskorna. Hade visserligen en B234f tidigare som gick ganska dåligt och där var senaste kamremsbytet gjort 10 år tidigare.
Fick ett nytt pris från mekonomen på 5900. Får nog bli så ändå.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kamrem + spännrullar kostade ca 1800 med originaldelar sist jag bytte och detta är lättare att byta på en 16V än på en vanlig 8V då du inte behöver bort med remskivan på vevaxeln.
av Zeus
Maxwell skrev:6000:- för att byta kamrem på en 16v låter fortfarande som rena rånet för mig.
Jo, men detta var kamrem+balansrem+spännhjul+löphjul+jobb och fan och hans moster.

Funderar absolut på att göra det själv men då ryker balansremmen vilket jag egentligen inte vill
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]