Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå där!
Hoppas någon kunnig kan komma med något tips. Igår körde jag nästan tanken tom, fick i drygt 55 liter. Det fanns alltså endast knappt 5 liter kvar i tanken. Vet inte om det har någon betydelse i sammanhanget. Tankade på vägen till jobbet och då gick bilen helt normalt finfint.

Vid hemfärden på eftermiddagen fanns ingen kraft alls i motorn. Det känns som om den går på 2 eller 3 burkar, kraftmässigt alltså. Den går helt rent på tomgång, och upp till 2500 varv. Tror alltså inte att någon cylinder "saknas". Bilen accar långsamt upp till 60km/h, inte mer. Har automatlåda.

Kollade oljenivån i förgasaren (Pierburg 175CD). Den var mycket låg - fyllde upp. Ingen förbättring.

Bytte stift, rotor och fördelarlock i höstas. Tror inte heller att det är något elektriskt.

Nivån i bränslefiltret ser normal ut.

Kan förgasaren ta stryk av för låg nivå på förgasaroljan? Fyllde upp den för ett halvår sedan, och så nu idag. Vet alltså inte hur länge jag har kört med för låg nivå...

(Jag undrar nu om jag tankade med fel slang i brådskan? Alltså E85. Kan det vara så jkla enkelt? Isf är det ju bara att fylla upp med bensin. Är dock tveksam till den missen).

Har ni något förslag på felsökning?
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
Två tänkbara saker.

- Kamremmen har kuggat ett hack eller två.

- Membranet i förgasaren har det blivit hål på. Jag hade för länge sedan en 245:a -83 som belv totalt orkeslös, det var hål i det membranet. Kommer dock inte ihåg hur man kollar det.
erikn skrev:Två tänkbara saker.

- Kamremmen har kuggat ett hack eller två.

- Membranet i förgasaren har det blivit hål på. Jag hade för länge sedan en 245:a -83 som belv totalt orkeslös, det var hål i det membranet. Kommer dock inte ihåg hur man kollar det.
Kamremmen har jag också funderat på...

Har jag membran i den förgasaren? Fick det tipset från flera killar på jobbet. Lossade på locket där det skulle finnas, sas det. Icke så. Om det finns ett membran så sitter det "längre in"..?

Kan den låga nivån i tanken, innan jag tankade på morgonen, ha dragit med sig någon smörja in i bränslesystemet? Detta hände för mej på en gammal dieselhusbil, åkte 50 mil i 30km/h :x

Skall försöka kolla remmen imorgon. Måste fläktkåpan bort för den kontrollen?

Annat förslag någon?
Som jag kommer ihåg det så är det nr 9, men det är mer än 10 år sedan. Vakum ska göra så att trotteln åker upp när du gasar. Är det hål i membranet kan den inte suga (tänkt dig en ballong du ska blåsa upp som det är hål i) och trotteln åker upp minimalt. Oljan du har är dämp, för att trotteln inte ska röra sig för fort vare sig upp eller ner.

Bilden länkad från Misab.
Bild
Rudolfroffe skrev:Jag har inte den förgasaren med en kolv i locket. Har endast ett påfyllningslock, ej centrerat. Pierburg 175CD.
Under locket finns endast metall. Plus ännu ett gängat lock, som är spärrat med en bit ståltråd. Typ.
Bild

Så ser det ut under locket...
Rudolfroffe skrev: ser det ut under locket...
Bilden från Misab visar en Stromberg 175 CD. Pierburg är en vidareutveckling av Stromberg. Menbranet sitter under nästa lock (4 st skruvar) Observera märkningen på locket (Kolla till vänster om "G" i Garaget på bilden) när du sätter ihop det igen och observera "tapparna" i membranet. Det går att skruva dit "hur som helst" men "passar" bara på ett håll. Ser att du har redan skruvat ut en skruv i alla fall på "rätt" lock.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Rudolfroffe skrev: ser det ut under locket...
Bilden från Misab visar en Stromberg 175 CD. Pierburg är en vidareutveckling av Stromberg. Menbranet sitter under nästa lock (4 st skruvar) Observera märkningen på locket (Kolla till vänster om "G" i Garaget på bilden) när du sätter ihop det igen och observera "tapparna" i membranet. Det går att skruva dit "hur som helst" men "passar" bara på ett håll. Ser att du har redan skruvat ut en skruv i alla fall på "rätt" lock.

Mvh
Lennart
Tack Lennart. Ska kolla på det hemma i garaget. :D
Försvinner oljan ur förgasaren så läcker det ju nånstans, ett membran tror jag kostar runt hundringen på volvo (90kr enligt 2011 års nicepricelista) så det kan du nästan köpa ett nytt och byta när du ändå har förgasaren nerplockad :wink:
päpplet skrev:Försvinner oljan ur förgasaren så läcker det ju nånstans, ett membran tror jag kostar runt hundringen på volvo (90kr enligt 2011 års nicepricelista) så det kan du nästan köpa ett nytt och byta när du ändå har förgasaren nerplockad :wink:
OK päpplet.
Nu har jag inte förgasaren nedplockad. Bilden snodde jag från annan plats, men om jag förstått det korrekt så är det bara 4 st skruvar som håller hela överdelen av förgasaren på plats, och där finner jag membranet.

Ska kolla om Volvo har gummit hemma. Även MECA har prylen på sin webshop, så jag borde nog kunna få tag i membranet.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]