Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Satt och filosoferade lite över mina förestående svetsarbeten på 240:in och började fundera på bränsletanken. Jag behöver nämligen svetsa skarven mellan bagagegolvet och hjulhusen och lite andra ställen i de bakre regionerna :wink:
Men bränsletanken ligger ju precis under golvet och jag är lite fundersam över om jag vill tillämpa mina bristfälliga svetskunskaper nära den.
Hur brukar ni experter göra när ni svetsar i bagaget? Tömmer ni tanken? Demonterar? Eller låter ni den vara kvar?
Användarvisningsbild
av P210
Det är säkrare att svetsa i närheten av en full tank än en tom. I en nästan tom finns det gaser i som antänds och exploderar.
En full tank som antänds brinner bara........ganska kraftigt iofs, men exploderar det gör den inte ;-)
Men tanken på en 240 sitter ju inte i många skruv, så passa på att lyfta ned den och rengör/rostskydda lite mellan tank och skuff.
Har för mig att många 240 tankar saknar bottenplugg, så vattenfyller du måste den ju ändå vändas vid tömning.
Att det är säkrare med full tank vet jag, men hur stor är risken att det börjar brinna i den? Skulle ju vara skönt att slkppa brotta ner tanken, den har ju förmodligen suttit sen bilen var ny så den vill nog va kvar också :roll:
Fast iofs så kan jag ju lika gärna ta ner den. Blir nog lättare att fixa rosten åtminstone.
av Arne
Plocka ner tanken, det känns tryggare och som nämndes ovan så kan du rengöra och rostskydda området ovanför tanken. Det brukar samlas en hel del sand och smuts på tanken efter många års användning.
Användarvisningsbild
av Pozze
Även om man svetsar decimetrar ifrån en fastsittande bensintank, skulle svetstråden oavsiktligt kunna löpa ut ända bort till tanken och tända mot den.

Klart säkrast vid svetsningen är ju naturligtvis att tanken avlägsnats och tagits ut ur den ev lokalen.

Jag har en XC60 D3 2011 där skärmkantern[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]