Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

jag är en nybörjare när det kommer till bilar. Har sökt i forumet men inte hittat rätt — eller vissa problem liknar mitt dock inte helt 100.

Så, jag har en v70 från 98, automat. Den är toppen, har gått 15000 mil, dock är det ett litet problem. Vid stadskörning i låga farter kan bilen plötsligt dö. Det visar sig att den börjar 'hosta'/rycka för att sedan stängas av, uppskattar att detta pågår i 10 sekunder innan den stängs av. Problemet uppstår endast i bland, och jag ser inget mönster (förutom att det händer i låga farter). I bland körs bilen felfritt i en vecka.
Förra veckan körde jag 3km innan den stängdes av. 2 dagar innan körde jag 1 mil innan den stängdes av. Jag har inga problem med motorvägskörningar. I februari så använde jag bilen i en vecka (varje dag) utan att ngt hände (körde ca 90 mil).

Efter bilen stängs av måste man vänta i ca 5min för att kunna starta och då går den felfritt igen.
Jag provade att lägga i neutral och starta den (direkt efter den stängts av) samtidigt som jag pumpade på gasen vilket inte hjälpte första gången, andra försöket gick den igång. Jag varvade upp motorn; sedan dog den direkt — då var det vara att vänta ca 5 min igen.

Bilen har varit inne på mekonomen och bilia där ingen kunnat hitta några som helst fel. Inga felkoder eller liknande.
Några tips idéer på vad jag ska göra? Verkstaden säger att 'de kan byta ut alla delar, men att det kommer kosta…'

Mvh
C
Senast redigerad av 1 chisburg, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för svar, en kompetent verkstad var kan man hitta det i stockholmsområdet egentligen?

Jag gjorde ett kamremsbyte förra året, jag tror inte (nästan helt 100) att problemet fanns innan.

Första gången problemet uppdagades startade inte bilen alls. Då visade det sig att tändstiften inte varit bytta på mycket länge. Efter att de bytts funkade bilen felfritt i några månader. Sen hamnade vi i problemstadiet igen. Sedan dess har den varit hos mekonomen 1 gång och bila 1 gång.

Jag skulle gärna felsöka själv, dock är kunskapen alldeles för låg. Vet inte ens var gasspjället sitter :oops:
Kom precis från bilia där de inte hittade ngt problem (vilket vi redan visste). De kollade gasspjället snabbt men sa att det såg superfint ut. Det var ett tag sedan vi bytte olja så passade på att fixa det med. Dock trodde inte Bilia att det skulle hjälpa. Alla tips är välkomna, felsökning, direkta problem, bra verkstäder som har grym koll osv.

mvh

C
chisburg skrev:Kom precis från bilia där de inte hittade ngt problem (vilket vi redan visste). De kollade gasspjället snabbt men sa att det såg superfint ut. Det var ett tag sedan vi bytte olja så passade på att fixa det med. Dock trodde inte Bilia att det skulle hjälpa. Alla tips är välkomna, felsökning, direkta problem, bra verkstäder som har grym koll osv.

mvh

C
Kollade du rotor och fördelarlock? :p
andreasw skrev: Kollade du rotor och fördelarlock? :p
Nää, i och med att gasspjället slängdes in i sista sekund hann de inte mer. 'Bara att köra vidare tills något går sönder mer, då kanske de kan hitta problemet' — enligt dom. Rotor och fördelarlock. Är det något jag kan kolla själv?
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]