Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Hej! Har en 740 gl -88A b230f.

Skulle spänna åt den inre drivremmen idag då den sitter rätt slappt, men lyckades utan störra ansträngning dra av den långa skruven som är NR 14 på bild:

Bild

Så först och främst måste jag bara fråga, man ska inte lossa någon mer bult än nr 18 va för att flytta runt servon med hjälp av nr 13?

Sen undrar jag vart man får tag i en sån skruv eller hur ni går tillväga när/om det skulle hända, vet inte hur stor del som brukar bytas.

Sen undrar jag även, jag har 2 gates 6375mc remmar som enligt nätet ska vara 11.9x1010, och jag köpte exakt den storleken men de ser både lite bredare ut och längre, ser inte ut som den nya ska passa på generatorn, men är det normalt att de ser större ut nu innan men krymper och passar bättre efter lite slitage?

Detta med remmar är nytt för mig och inget jag gett mig in på men var dags nu, så frågar er proffs :-)-)

Tack på förhand!
av Rådlös
Eftersom din bild inte visas, så lämnar jag det till någon annan.
Drivremmar krymper aldrig! Snarare tvärtom. På remmen står det ett nummer. Det är detsamma som längden på remmen.
av jaka
Hej!
För att spänna remmen till styrservot måste du lossa två muttrar, nr 18 och nr20. När du lossa dem så spänner du remmen via skruven 14 och drar därefter fast muttrarna 18 och 20.

Plattan nr 11 som håller styrservot måste alltså kunna röra sig lite (rotationscentrum är skruven som mutter nr 20 håller på plats).
av Matchmiss
jaka skrev:Hej!
För att spänna remmen till styrservot måste du lossa två muttrar, nr 18 och nr20. När du lossa dem så spänner du remmen via skruven 14 och drar därefter fast muttrarna 18 och 20.

Plattan nr 11 som håller styrservot måste alltså kunna röra sig lite (rotationscentrum är skruven som mutter nr 20 håller på plats).
Haha jaha då var det därför den gick av haha, jävla klant man är som inte kollar sånt innan...

Vart får man tag i en ny sån skruv?
Användarvisningsbild
av lennarte
Matchmiss skrev: Okej vad skumt? :S För de nya remmarna ser bredare ut än de gamla, men skall vara så gott som EXAKT samma storlek!
När remmarna slits så blir dom smalare. Framför allt om det slirar, då slits ju remskivorna också. När det slits kommer ju remmen "längre ner" i spåren och den "slackar" och slirar mer...

Mvh
Lennart
av Matchmiss
lennarte skrev:
Matchmiss skrev: Okej vad skumt? :S För de nya remmarna ser bredare ut än de gamla, men skall vara så gott som EXAKT samma storlek!
När remmarna slits så blir dom smalare. Framför allt om det slirar, då slits ju remskivorna också. När det slits kommer ju remmen "längre ner" i spåren och den "slackar" och slirar mer...

Mvh
Lennart
Ah okej det var det jag trodde! Men efter rådlös svar trodde jag inte det var så.

Men nu är frågan bara vart man får tag i en sån skruv som jag drog av?
av NilsO
I en välsorterad järnaffär – problemet är bara att hitta en sådan. Eller på skroten. Man kan också ersätta den med en bit gängad stång och en mutter som man svetsar dit (eller två muttrar som man låser mot varandra). Volvo har den säkert också för någon hundralapp eller så :)

Kolla också så inte fästet till servopumpen blev snett när du drog åt skruven. Då kommer remmen att låta och slitas ut i förtid.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]