Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amenvisst
har problem med mitt virvel spjäll v70 d5 -07 . armen vill lossna och den trycker ut lite olja var armen går till spjället . ska man byta ut hela spjället eller räcker de med att byta till en ny arm när den gamla bara vill lossna ingen felkod . tar bilen mer bränsle när spjället racklar ? tar nu ungefär 0.8-09 blandad körning
Användarvisningsbild
av Hasse53
Prova med en ny arm, går det så går det.
Det finns mycket skrivet om virvelspjället, använd sökfunktionen eller Googla.
Efter att jag fixat armen på min 2.4D blev tomgången bättre, bränsleförbrukning sjönk och fick även mera "krut".
av zxcvbn
Stämmer det alltså att 2,4D HAR virvelspjäll? Konstigt att det inte gått sönder på 15 tusen mil på föräldrarnas V70 men på min S60 med D5 så kasta spjället in på 9-10 tusen mil, Märkte inget själv utan när jag hade bilen på Service på Volvo så såg dem det, fick inte upp några felkoder, Hade dock "Blocket Begagnat försäkring" så kosta mig bara 1,5k
Användarvisningsbild
av Moridin
Lyfter tråden så jag slipper göra en ny tråd. Min bensinförbrukning har ökat en hel del så jag läste lite felkoder, dessa fick jag om virvelspjället. Är det motorn till virvelspjället som är trasigt med tanke på att det fastnat? Försökte att köra virvelspjället genom vida men det rörde sig inte. Några förslag?

Har felkoder:
ECM-1860 Virvelspjällsreglering - Felaktig signal
ECM-1870 Virvelspjällsreglering - Negativ avvikelse
ECM-1880 Virvelspjällsreglering - Felaktig signal
ECM-1890 Virvelspjällsreglering - Fastnat

MVH
M
av Volvouser
Jag hade lossat armen från spjällmotorn och kollat om själva spjället kan röra sig.
Gör den det, ville jag kolla motorn som nästa steg.
Användarvisningsbild
av Moridin
Volvouser skrev:Jag hade lossat armen från spjällmotorn och kollat om själva spjället kan röra sig.
Gör den det, ville jag kolla motorn som nästa steg.
Ska kika på det direkt när det är varmare, tack för förslaget.
råsundatjuren skrev:Hej! Motorn/akuatorn är troligtvis defekt,går ofta sönder då armen lossnar och fastnar,då kan inte motorn röra sig och går sönder..
Då behöver jag bara byta motorn och inte hela spjället?

MVH
M
av Volvouser
Kan du flytta spjället "manuellt" när du har hakat loss armen från motorn, så borde själva spjället vara ok.
Då är det sannolikt som råsundatjuren skriver - att det är en defekt motor.
av råsundatjuren
Byt motorn,brukar räcka,anledningen till att armen lossnar är att plastkulan på spjället blir sliten och länken lossnar(korkat att ha denna i plast)prova att montera en kraftig ståltråd istället typ svetstråd,billigare än att byta hela spjället..

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]