Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej, jag går i bilbytartankar (behöver kombi).
Tycker annars om min GLT -97, både ljudet och draget samt förbrukning är jag väldigt nöjd med. Därför skulle jag föredra en V70 -97-98, med samma motor som den jag har nu.
Men hur är senare modeller? Upplevs en -99 GLT på samma sätt som en tidigare? Drar den mer bränsle?
Vill inte ha turbo, 140-170 hk räcker för mig.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är inga större skillnader mellan motorerna, lite småsaker som VVT och elektroniskt gasspjäll, samt att 144hk'n även den fick 20v istället för 10.

Om något så drar dom nyare motorerna mindre än dom äldre. Detta förutsätter ju att båda är i bra skick, körs på samma sätt i samma väder osv osv. Skillnaden är dock marginell.. Man kör inte en gammal volvo för att spara bränsle :wink:

Om du skaffar en 99-00, haka inte upp dig på att t ex en är 140hk och den andra 170hk - det enda som skiljer dom åt är programvaran, och således kan 140hk'n 'chippas' och bli en GLT(plus någon extra kamel).
Se bara till att spjället är bytt om den gått 20k+, annars är risken stor att du åker på att byta det relativt snart efter köpet.

Varför inte turbo btw? Bara för att man har turbo behöver man ju inte köra som en tonåring :)
Du får ju tänka på att en kombi väger lite mer, och eftersom du "behöver" en kombi så antar jag att du behöver lasta en hel del = extra vikt :)
Turbo i dom fallen är faktiskt riktigt skönt, då man har gott om kraft över samtidigt som man kan hålla bränslekostnaderna nere :P
Aja, ditt val - inte mitt, du gör som du vill :)
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för svar!
Jag har bara ägt en turbo förut, 940 -98 lättryckare, och det är nån sorts magi där vid grenröret som säkert kan gå sönder och kosta pengar :roll:
Näe, jag får nog helt enkelt provköra en 140 hk och ta det därifrån.
Tack också för tipset om gasspjället, det hade jag glömt! Guld/gul etikett brukar betyda att det är bytt, vill jag minnas.. Annars får jag, bakåtsträvare som jag är, bygga nåt eget med en cykelvajer och el-tejp :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Haha :D . Jo visst kan(eller kommer, rättare sagt) turbon gå sönder. Fast ett utbytes orginalagg är inte så dyrt. Sen kan man få tag på billigare begagnat i bra skick från folk som uppgraderat sin turbo.
Nu kommer jag inte ihåg vad det sitter för agg i V70 T5 2.3l(jag har ju 2.0l med ett fjuttit 12g agg :p), men 15g som sitter i 850T5 ligger/låg på ett par tusen beggat i bra skick när jag kikade förra året. Ska man ha ett nytt agg så kostar det rätt duktigt dock, 19t ligger på ca 10papp OM man lämnar in en turbo i utbyte :roll:

Men det är ju en extra kostnad, det kan man ju inte frångå.

Stämmer att det är gul etikett på utbytespjällen, och vit på orginal.
Cykelwire och eltejp lät ju bra.. Synd bara att styrdonet kommer få tokspel när den den inte får signaler från spjällägesgivaren :P
Användarvisningsbild
av taxi
Bra info där också!
Provkörde en -98 idag, en 10-ventilare på 140 hk, och det var det tröttaste jag kört på länge!
Kan ju ha varit en extra trött motor, men... Vi får se om det blir fler sådana.
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, det kom samtidigt som elektroniskt gasspjäll, tror jag?
Jaja, vi går vidare med letandet! Hittar jag en bil jag blir kär i spelar nog motortypen ingen roll i alla fall..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Nu har jag mest koll på turbomotorerna men från 99- har väl sugmotorerna också helt ny motorstyrning med fördelarlöst tändsystem?
Stämmer, men "helt ny" är nog lite att ta i :) Därimot är det ju rätt stora skillnader iom. elektroniskt spjäll, VVT och fördelarlöst tändsystem.
Användarvisningsbild
av taxi
...Och så fastnade jag för en 00:a, 170 hk sugis.
Bakelitpackning i oljelocket, så olja på toppen ingår i ett eventuellt köp. Hoppas att tändspolarna tål begagnad motorolja.
Varför verkar V70 lida mer av rost/korrosion under huven? Alla jag tittat på har haft väldigt otrevliga termostathus t ex.

Är det en 20-ventilsmotor som min kam och vevlås-sats funkar på? (har inte satt mig in i VVT än, men satsen funkar på nuvarande bilen; GLT)
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]