Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av newbie1111
Kör ni med detta?
Är det nåt att ha, eller totalt onödigt?

Tänker att automat har man för man vill slippa växla, och vill man gå ned i växel kan man lika gärna trycka på gasen?
Har inte sett det som tillval på VEA innan, då hade jag nog beställt det, och nu orkar jag knappt krångla med min beställning igen....
Kostar 1500.
av Monchichi
Jag ser det mer som en rolig grej snarare än att man har någon riktig nytta av det. Precis som du säger så tar man oftast en automat för att slippa hålla på, och av samma anledning valde jag bort paddlar trots den ringa kostnaden. Har inte ångrat mitt beslut alls.
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag la till det men betvivlar starkt att jag någonsin kommer att använda det. Onödigt med andra ord men som du själv säger, en liten summa i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av PaNi
Instämmer med föregående talare. Har också beställt, mest för att jag var rädd att missa något (har aldrig ägt en automat tidigare) och att kostnaden var liten i sammanhanget. Tror paddlarna ligger bra till för en pallplats i tävlingen "ditt minst använda tillbehör". Återkommer om ett par månader, då vet jag hur det blev.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är väldigt många självutnämnda mästerförare som saknat paddlar bittert, därför tror jag det är ett extremt bra tillbehör för att behålla ett bra andrahandsvärde. Kan tänka mig att många kommer prioritera det rätt högt på begmarknaden. Tveksamt om man nånsin skulle använda det i en XC60 dock :)
av MrCooper
Nu har jag i o f sig inte en XC60 utan en V60 med VEA och jag har inte kört speciellt många mil.
Just paddlarna var nog det sista jag valde till. Det fiffiga är att man inte behöver föra över växelspaken till det "manuella" läget om man vill växla, bara att trycka på - eller +. Har använt det lite nu när jag börjat vänja mig vid bilen.

Fördelen är att man kan få bilen att växla lite tidigare om man vill för att hamna på rätt växel, både gällande när man planerar en omkörning (växla ner) och när man ligger i jämn fart då man vill växla upp.
Nu när jag fått lite kläm på det så skulle jag inte vilja vara utan dem. Jag tycker att det är lätt värt 1.500 i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jaha, så paddlarna är aktiva även i läge D? Då kanske man kan ha lite nytta av dem. Min automaterfarenhet är högst begränsad, men jag kan tänka mig att man ibland vill få till nedväxlingen en sekund innan man trycker på gasen. Även motorbromsningar lär väl bli svårt att få till utan manuell nedväxling. Kanske inte är bortkastade pengar trots allt.
av MrCooper
PaNi skrev:Jaha, så paddlarna är aktiva även i läge D?
Precis! Det framgår inte tydligt någonstans och det var säljaren som påtalade detta till mig vilket resulterade i en beställning.
Bilen motorbromsar själv men om du vill ha kraftigare motorbroms så är det perfekt, t ex om man kör i en nerförsbacke.

Bilen återgår själv till automatläget efter en liten stund vilket är skumt. Om du själv vill ha tillbaka den till auläget så håller man in någon av paddlarna och efter ca 2 sek så återgår den till autoläget, vilket man kanske vill efter att ha motorbromsat.
Användarvisningsbild
av GustavB
Underbart. Tycker helt plötsligt jag fick mycket för 1500kr!
Användarvisningsbild
av Snowie
jag hade lagt till det på s60/v60 utan tvekan men xc60 NJA. dock som sagt tidigare de 1500kr kommer inte förlora sitt värde när det är dax att sälja. Sedan köper man bil för 350k+ så vad är 1500kr :)

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]