Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Inte skroten och okej peng. Det blir utbytesrenoverat då för 23000?
Lös elfelet/ koden först. Det är ett tips.
av magnus1985
jag har inte vinterläget i det kan jag garantera. bilen växlar inte normalt för fem öre. den slirar och hoppar mellan växlarna hela tiden. jag får inga fel koder alls. 1-1-1 står det. Förklara för mig då hur tusan bilen lägger sig på en hög växel och slirar som fasiken när man försöker köra. jag har försökt med det mesta med att fixa den. Förra verkstaden ville ju inte göra något. Dock hittade ju jag en billig och bra verkstad som har hjälpt mig och vi har gått igenom felkoderna gång på gång på gång och det står bara 1-1-1. ÄNDÅ fortsätter den sabla pilen att blinka. Kan du då förklara för mig vad tusan är felet? Jag har bytt kylare, Jag har bytt olja (gjort av med ca 30 liter olja) och fanskapet FUNGERAR inte. jag börjar bli måttligt frustrerad. Har inte mycket hopp kvar för bilen tyvärr. :(
av magnus1985
Som jag själv ser det, jag har fått ett söndagsexemplar till bil :( När jag hade min gamla renault laguna -95/-96 modell så rasade växellådan på den och jag + far lyckades byta växellåda, krånglade inte ens hälften så mycket som denna bil gör. Känner mig redigt grundlurad. :(
av magnus1985
det gjorde vi och fortfarande inget på växellådan. Kom nyss från zebbes mek här i norberg. Han är ärligt nog den enda som jag känner till i närheten som kan såpass mycket om volvo 850 modell då han har själv custom trimmat sin egna volvo 850.
av *pettson*
Är han så duktig så vet han att motorstyrdonet kan tända växellådslampan.
Du kan alltså ha motorkod som triggar limp home i lådan.
Är han fortsatt duktig så vet han att växellådsstyrdonen får fnatt ibland och måste bytas. Dom triggar felkodslarm men har inget som helst att säga.
Men eftersom drivningen gett upp helt så har du två val. En är billigare än den andra.
Antingen är styrdonet kasst, eller lådan. Då styrdonet verkar ljuga trots allt så är det förste kandidaten.
av magnus1985
Men shit, det hade jag inte en tanke på! Jag ska framföra det, han har ju en manuell växellåda i sin och jag har ju automat, lite skillnad i det :P Men jag får tacka så riktigt mycket för det fina tipset :D Du har gett mig hoppet åter om att bilen kan bli räddad :D sen driver ju bilen men inte helt hundra, den slirar en hel del och vet inte hur den ska växla men tack iallafall :D ska snacka lite med han :D
Användarvisningsbild
av andreasw
magnus1985 skrev:Men shit, det hade jag inte en tanke på! Jag ska framföra det, han har ju en manuell växellåda i sin och jag har ju automat, lite skillnad i det :P Men jag får tacka så riktigt mycket för det fina tipset :D Du har gett mig hoppet åter om att bilen kan bli räddad :D sen driver ju bilen men inte helt hundra, den slirar en hel del och vet inte hur den ska växla men tack iallafall :D ska snacka lite med han :D
Det kan ju kanske förklaras med att lådan är i limp home mode. När min pil blinkade kunde jag knappt ta mig upp för en backe som lutade 10grader. Den försökte väl starta på 3an antar jag. Växlade också ganska konstigt!
av magnus1985
Men om det är det som är felet, vart kan man få tag på sådana delar då? och vart sitter det? Jag kan ju inte så mycket om bilar. grävmaskin och dumprar är mer min sak :P
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]