Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Prova sirenen/larmen innan du åker derifrån.
Even på skroten kan syran "ta" larmen. . .

Betalte 400,- for min i sommer, nær Västerås . .
Freelander skrev:
eddar skrev:Nei, det er jo fortsatt samme larm, (8637399),
bare at nå er batteripakken utenfor, og kan ikke gjøre skade på larmen.
Okay - tackar för info!

:-)

Beg siren ligger idag på 1000 kr hos Bildelsbasen och Laga.se

Tillkommer några hundra för ett NiMh-pack.

Komplett Volvo original larmsats kostar ca 1500 kr inkl frakt från Skandix. Att köpa bara sirenen på samma ställe är dyrare.

För mig blev kostnaden under 100 kr för lim och fyra popnitar.

Det batterierna läcker är inte syra utan en kraftig bas (hydrid = H- jon)
svda skrev:
Freelander skrev:
eddar skrev:Nei, det er jo fortsatt samme larm, (8637399),
bare at nå er batteripakken utenfor, og kan ikke gjøre skade på larmen.
Okay - tackar för info!

:-)

Beg siren ligger idag på 1000 kr hos Bildelsbasen och Laga.se

Tillkommer några hundra för ett NiMh-pack.

Komplett Volvo original larmsats kostar ca 1500 kr inkl frakt från Skandix. Att köpa bara sirenen på samma ställe är dyrare.

För mig blev kostnaden under 100 kr för lim och fyra popnitar.

Det batterierna läcker är inte syra utan en kraftig bas (hydrid = H- jon)
Tack för tips om hemsida.
Finns två utföranden, som du skriver.
En för 140 Euro och en för 196 Euro.
Inte helt enkelt att se på bilden, men det är säkert som du skriver att den dyrare är enbart siren, utan batteri (men man kan ju undra varför den är dyrare...?) Frakt 26 Euro.
Man köper ju hellre en ny för 1500 än en beg för runt tusenlappen, förstås.

Om man nu inte vill byta bara batteriet.

Dessa popnitar (eller blindnitar) - de fästes på vanligt sätt med popnittång gissar jag?
Notera att batteriet sitter inne i sirenen, som är ihoplimmad vid tillverkningen. En beggad siren måste alltså sågas isär för att byta batteriet eller koppla in extern batteri, så varför inte börja med att prova med den siren du har.

Satsen innehåller siren, ny break away skruv, nytt huvlås, popnitar etc. Popnitarna och siren kommer du att få användning för, men sätt dit en vanlig M6 sexkantskruv istället för break away eländet.

Sirenen är alltså densamma i sats och som separat reservdel, med inbyggt batteri. Tidigare var det billigare även i Sverige att köpa hela satsen, men någon klagade säkert osså hissades priset :(
svda skrev:Notera att batteriet sitter inne i sirenen, som är ihoplimmad vid tillverkningen. En beggad siren måste alltså sågas isär för att byta batteriet eller koppla in extern batteri, så varför inte börja med att prova med den siren du har.

Satsen innehåller siren, ny break away skruv, nytt huvlås, popnitar etc. Popnitarna och siren kommer du att få användning för, men sätt dit en vanlig M6 sexkantskruv istället för break away eländet.

Sirenen är alltså densamma i sats och som separat reservdel, med inbyggt batteri. Tidigare var det billigare även i Sverige att köpa hela satsen, men någon klagade säkert osså hissades priset :(
Tackar!
Ok, jag är med. Popnitar är ju bra.
Men huvlås? Är det för att man tänker att man har haft inbrott och huvlåset är förstört?
All bilar har inte larm från fabrik. Vill man eftermontera ett originallarm köper man en larmsats (HardWare) och kompletterar sedan med mjukvara (SoftWare) som bara en Volvoverkstad kan installera. Du behöver bara laga alt. byta sirenen, sedan funkar allt som de skall igen.
Det går efter detta att läsa ut felkoder som visar att sirenen varit trasig, men det är inget du kommer märka eller behöva bry dig om.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]