...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:I scen ett så är det den svarta bilen som ska släppa av på gasen eftersom det är han som kör för fort.
Ursäkta, kan du utveckla det där lite? Varför i hela friden skulle han göra det? Han ligger ju i högerfilen i konstant fart. Joel80 tycker att han kör för sakta och bestämmer sig för att köra om. Ska då den svarta bilen sakta ner???
PaNi skrev:
mattish skrev:I scen ett så är det den svarta bilen som ska släppa av på gasen eftersom det är han som kör för fort.
Ursäkta, kan du utveckla det där lite? Varför i hela friden skulle han göra det? Han ligger ju i högerfilen i konstant fart. Joel80 tycker att han kör för sakta och bestämmer sig för att köra om. Ska då den svarta bilen sakta ner???
Jag tänkte först fråga vad du menade, men läste en gång till.. Kanske ska du läsa igen vad jag skrev för att förstå ;)

Jag menar att det var V70in som körde upp i arslet som ska slå av när en omkörning görs i laglig fart. Man har ingen som helst skyldighet att öka hastigheten när man kör om på motorväg, även om man kan göra det för att underlätta..
Saken är väl den att många förutsätter att en omkörning ska gå snabbt oavsett hastighetsbegränsning.
Jag sållar mig till den skaran som exempelvis på en 100-väg utan problem gör omkörningar i 120 om förhållandena tillåter, oavsett om personen framför i högerfil ligger i 100, 95 osv.

Om någon väljer att göra omkörning samtidigt som jag och personen ligger i 100 vilket i scenariot är angiven hastighet på sträckan så får man ju finna sig i det, det är den lagliga hastighetsbegränsningen och det är ju faktiskt jag som vill tuta förbi i mer än så, som begår ett brott.

Min summering är att joel80 gör ju rätt i sin sak enligt lagboken men visst har jag svurit över såna situationer också trots att jag också vet vad som är rätt och fel men agerar annorlunda.
Haha.. ja om ni gör något sånt får ni i allafall vinka glatt när ni åker förbi så jag vet att jag blivit "punked".

Jag låg bakom den svarta bilen ett tag i ca 110... men han svajade lite i hastighet (inte mycket, men kanske mellan 105-110) så jag bestämde mig för att köra om. När jag startade var det inte en bil på flera hundra meter bakom. Jag ökade då från ca 108-114, då jag tyckte att mer än 4-5 över behöver jag inte köra.

Att det sen kommer en som kör alldeles för snabbt (som säkert låg i närmre 140km/h) under tiden jag gör min omkörning ska väl inte jag lastas för? Att vara tvingad att öka känner jag inte att jag är så länge jag inte kör om under hastighetsbegränsning. Det där är också GPS-fart, så på hastighetsmätaren/farthållaren låg jag i 120km/h.

Tidigare har jag lagt upp ett klipp där jag själv kände mig lite skyldig till situationen, då jag missbedömde en bils hastighet när jag påbörjade en omkörning och han p.g.a att han körde väldigt mycket för fort fick bromsa in... där borde jag så här i efterhand ha väntat. I det här läget känner jag absolut ingen skyldighet mot den som kommer upp bakom. Det är mitt val om jag inte vill köra mer än 5km/h över begränsningen. Och hade han släppt liiiite på gasen i ett tidigare skede hade han inte behövt sakta ner speciellt mycket. Nu gasade han på tills han var så nära det gick bara för att "visa mig". Jag hade bra jävla lust att sakta in och hålla mig i samma hastighet, eller sakta in och gå in bakom den svarta igen trots att jag nästan fullföljt omkörningen, men med tanke på att man förstår för fler än den som lägger sig i arslet skippade jag det.

Det finns inget som försvarar att lägga sig på en billängds avstånd i 110km/h. Händer det nått då är det kört..

Sen försvinner viljan att hjälpa till (med att öka farten för att inte ligga ivägen för de som vill köra fortare) ganska snabbt när man märker att den bakom inte saktar in innan den touchar dragkroken.

sen gjorde jag inte omkörningen helt toksakta heller.. Det tog inte flera minuter.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
mattish skrev: Arbetsfordon får man väl passera på höger sida?
Ja så är det kanske.. Jag blev i allafall osäker när jag väl körde där och hade polisen bakom mig. :)
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 356

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!